Συνεχης ενημερωση

    ecfr.eu

    Πέμπτη, 07-Δεκ-2017 10:47

    Ένας νέος έλεγχος εξουσίας στις σχέσεις ΕΕ-Κίνας

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ένας νέος έλεγχος εξουσίας στις σχέσεις ΕΕ-Κίνας

    των Francois Godement και Abigael Vasselier

    Από το 2009, την εποχή του πρώτου ελέγχου εξουσιών του ECFR, η Κίνα έχει γίνει πιο παρούσα και με περισσότερη επιρροή στην Ευρώπη. Αυτό δεν αφορά μόνο ένα τεράστιο εμπορικό πλεόνασμα. Έχει επίσης να κάνει με επενδύσεις, δανεισμό και οικονομική δύναμη που εξυπηρετεί τη διπλωματία της Κίνας. Αυτό που δεν έχει αλλάξει είναι η ασυμμετρία που διεκδικεί η Κίνα ως αναπτυσσόμενη οικονομία, ακόμη και όταν φτάνει στην πρώτη θέση των παγκόσμιων οικονομιών. Και εξηγεί την αυξανόμενη αναζήτηση για αμοιβαιότητα από τους Ευρωπαίους.

    Η Κίνα ασκεί πρακτικές "διαλέγω και παίρνω” στις σχέσεις της με την Ευρωπαϊκή Ένωση, εστιάζοντας στα άμεσα συμφέροντά της και συχνά αγνοεί τους ευρωπαϊκούς κανόνες στις προτάσεις της. Έχει καταβάλει τεράστιες προσπάθειες για την ενίσχυση των διμερών σχέσεων με τα κράτη-μέλη, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην περιφέρεια της Ευρώπης. Η Κίνα διεξήγε την πρώτη της σύνοδο κορυφής με χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, την αποκαλούμενη "16+1” και άδραξε την ευκαιρία της κρίσης του ευρώ για μαζικές εξαγορές στη Νότια Ευρώπη. Είναι εντυπωσιακό ότι οι προσφορές της και τα πακέτα της δεν διαφέρουν και πολύ από εκείνα που προσφέρονται στα αφρικανικά και άλλα αναπτυσσόμενα κράτη: μια σειρά projects που δημιουργούν ανταγωνισμό μεταξύ των ενδιαφερόμενων, δάνεια σε εμπορικά επιτόκια και μια ισχυρή επιμονή σε πανομοιότυπες ανακοινώσεις και συμφωνίες.

    Η Κίνα βρίσκεται πλέον στην Ευρώπη. Η διπλωματία της μαλακής δύναμης εξαρτάται από τα επαναλαμβανόμενα και θετικά μηνύματα. Υπάρχει μια βιασύνη από κάποιες ευρωπαϊκές προσωπικότητες, ενώ αρκετές επιχειρήσεις, media και Πανεπιστήμια επιδιώκουν να προστατεύσουν την πρόσβασή τους στην κινεζική αγορά.

    Η ΕΕ μαθαίνει από την εμπειρία των δύσκολων -ή κάποιες φορές ανύπαρκτων- σχέσεων. Λείπουν νέες συμφωνίες, ακόμη και σε εμπορικά και οικονομικά ζητήματα τα οποία βρίσκονται στον πυρήνα των ενδιαφερόντων για την Ευρώπη. Η συμφωνηθείσα Ατζέντα 2020 για πολιτική συνεργασία και συνεργασία στην ασφάλεια με την Κίνα, τηρείται μόνο στο ελάχιστο -με τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ανθρωπιστική βοήθεια να είναι οι πιο απογοητευτικοί τομείς. Αυτό το κενό εξηγείται επίσης από την ευκαιριακή συμπεριφορά πολλών -αλλά όχι όλων- κρατών-μελών. Τα κλιματολογικά και περιβαλλοντικά θέματα φαίνονται πιο υποσχόμενα, αλλά στη σύνοδο κορυφής ΕΕ-Κίνας, η Κίνα προχώρησε σε μια κοινή δήλωση για το κλίμα, που αποτυπώνει τη διαφωνία της για το status της ως οικονομία της αγοράς. Η Ευρώπη δεν συνδέει διαφορετικά ζητήματα. Επιδιώκει τη δέσμευση με την Κίνα για τη διατήρηση της ειρήνης και την υποστήριξη των ευάλωτων κρατών, αλλά στην καλύτερη περίπτωση αυτές οι ενέργειες γίνονται μόνο δίπλα-δίπλα και όχι από κοινού.

    Η Ευρώπη στρέφεται προς μια ρεαλιστική δέσμευση με την Κίνα, ξεπερνώντας τα θέμα του αντικατοπτρισμού των χρημάτων από την Κίνα. Η Κίνα ενισχύει την οικονομία της, μετατρέποντάς την σε μια πλήρως κρατική βιομηχανία και με τεχνολογικές πολιτικές, συμπεριλαμβανομένων των στρατιωτικών τους εφαρμογών. Στην Ευρώπη, αυτό σημαίνει εξαγορά των κρίσιμων τεχνολογιών, των συμφωνιών επιστημονικής συνεργασίας που αποτυπώνουν τους στόχους της Κίνας για το 2025 και άλλα μαζικά σχέδια για να ηγηθεί της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης.

    Μια απαίτηση αμοιβαίου ανοίγματος έχει εισάγει ευρωπαϊκές ανακοινώσεις πολιτικής για την Κίνα. Η Κομισιόν έχει προτείνει νέα μέσα και έχει επεκτείνει την πρωτοβουλία τριών βασικών κρατών-μελών για τον έλεγχο των επενδύσεων. Αυτό δεν αποτελεί στροφή στον προστατευτισμό. Η Ευρώπη επιδιώκει τη δέσμευση αντί την αντιπαράθεση, αλλά πρέπει επίσης να προετοιμαστεί για μια Κίνα που αυτή τη στιγμή δεν ανταποκρίνεται στα αιτήματά της.

    Για να γίνει αυτό, ο έλεγχος εξουσίας στις σχέσεις ΕΕ-Κίνα προτείνει τις παρακάτω προτεραιότητες:

    -την ολοκλήρωση της κατασκευής ενός πανευρωπαϊκού συστήματος ελέγχουν των επενδύσεων
    -αντικατάσταση της διασποράς με κοινές στρατηγικές
    -να αποτραπούν νέοι επενδυτικοί κανόνες από το να επηρεάσουν άλλες πτυχές της σχέσης
    -να αξιοποιηθούν οι ομοϊδεάτες εταίροι στην Ασία.

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: http://www.ecfr.eu/publications/summary/china_eu_power_audit7242

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ