Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 31-Ιαν-2018 10:24

    Υπάρχει ηθική διάσταση πίσω από τα πειράματα με καυσαέριο σε πιθήκους και ανθρώπους;

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Υπάρχει ηθική διάσταση πίσω από τα πειράματα με καυσαέριο σε πιθήκους και ανθρώπους;

    Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται για ακόμη μία φορά στο μάτι του κυκλώνα μετά τις αποκαλύψεις ότι τρεις εταιρείες, οι Volkswagen, ΒΜW και Daimler, συγχρηματοδότησαν πειράματα κατά τα οποία άνθρωποι και πίθηκοι εισέπνεαν καυσαέρια επί ώρες. 

    "Αυτές οι δοκιμές σε πιθήκους ή ακόμη και σε ανθρώπους δεν μπορούν να δικαιολογηθούν ηθικά με κανέναν τρόπο" δήλωσε χθες ο εκπρόσωπος της Γερμανίδας καγκελαρίου Άνγκελα Μέρκελ, Στέφεν Ζάιμπερτ. Η υπουργός Περιβάλλοντος Μπάρμπαρα Χέντρικς, χαρακτήρισε τα πειράματα αποτρόπαια, ενώ ο Στέφαν Βέιλ της αντιπολίτευσης τα θεωρεί παράλογα και αποκρουστικά. 

    Όμως, σε έναν κόσμο όπου τα πειράματα σε ζώα και οι κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους επί πληρωμή είναι κάτι συνηθισμένο, γιατί η συγκεκριμένη υπόθεση προκάλεσε τέτοια κατακραυγή; 

    Προς το παρόν οι ακριβείς λεπτομέρειες των δοκιμών των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών δεν έχουν γίνει γνωστές, καθώς δεν έχει δημοσιοποιηθεί η μεθοδολογία και τα ευρήματά τους, ωστόσο δύο ανεξάρτητοι επιστήμονες που έχουν διενεργήσει πειράματα για την ατμοσφαιρική ρύπανση, με την εθελοντική συμμετοχή ανθρώπων, αναφέρουν στο BBC ότι παρόμοιες δοκιμές σε ανθρώπους είναι συνηθισμένες. 

    "Έχουν υπάρξει εκατοντάδες τέτοιες μελέτες, στις περισσότερες χώρες του πλανήτη κατά τα τελευταία 30 χρόνια", δηλώνει ο Φρανκ Κέλλυ, καθηγητής περιβαλλοντικής υγείας στο King's College του Λονδίνου. "Χρηματοδοτούνται από εθνικές κυβερνήσεις, ύστερα από αυστηρή ηθική επιθεώρηση, προκειμένου να κατανοήσουν τις επιπτώσεις των εκπομπών ρύπων στην ανθρώπινη υγεία". 

    Η αμφιλεγόμενη και πιθανόν ανήθικη πτυχή των δοκιμών της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι το γεγονός ότι χρηματοδοτήθηκε από ομάδα άσκησης πίεσης (λόμπι), αντί από ένα ανεξάρτητο όργανο, χρηματοδοτούμενο από την κυβέρνηση, αναφέρει ο ίδιος. 

    "Το ζήτημα είναι ότι στην προκείμενη περίπτωση οι μελέτες χρηματοδοτήθηκαν από την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία πιθανώς θα είχε πολύ μεγαλύτερο έλεγχο επί της φύσης των μελετών και του τρόπου παρουσίασης των αποτελεσμάτων". 

    Στις τυπικές δοκιμές καυσαερίων, οι συμμετέχοντες διανύουν έως και δύο ώρες σε ένα σφραγισμένο θάλαμο, αναπνέοντας εκπομπές ρύπων ισοδύναμες με τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης που επικρατούν στο Πεκίνο ή το Δελχί. 

    Συνήθως επί 1,5 ώρα είναι καθισμένοι και την υπόλοιπη μισή ώρα κάνουν ήπια άσκηση σε ένα στατικό ποδήλατο. Οι ίδιοι συμμετέχοντες επιστρέφουν διαφορετική ημέρα για να κάνουν την ίδια διαδικασία, αυτή τη φορά σε έναν θάλαμο με καθαρό αέρα, ώστε να μπορεί να γίνει σύγκριση. Μετά από τις δύο αυτές ημέρες, πραγματοποιούνται εξετάσεις αίματος και άλλες εξετάσεις. 

    Οι συμμετέχοντες ελέγχονται και ενημερώνονται ότι θα εισπνεύσουν αυτού του επιπέδου ατμοσφαιρική ρύπανση, επίσης υπογράφουν μία φόρμα συναίνεσης. Πληρώνονται περίπου 14 δολάρια την ώρα, ενώ οι δοκιμές απαιτούν μία σειρά εγκρίσεων από δημόσιους φορείς υγείας. 

    Τέτοιου είδους δοκιμές είναι "απαραίτητες για την υποστήριξη πολιτικών που προστατεύουν όλους μας", αναφέρει ο δρ. Κρίστοφερ Κάρλστεν, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο British Columbia, που έχει διενεργήσει δοκιμές εκπομπών ρύπων σε ανθρώπους.

    Μία ασυνήθιστη πτυχή των πειραμάτων των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, σύμφωνα με τους δύο καθηγητές που μίλησαν στο BBC, είναι η χρήση πιθήκων. Σύμφωνα με τους New York Times, 10 πίθηκοι από μία ράτσα που χρησιμοποιείται ευρέως σε ιατρικά πειράματα, τοποθετήθηκαν σε θαλάμους όπου προβάλλονταν κινούμενα σχέδια για να τους αποσπάσουν την προσοχή, ενώ εισέπνεαν καυσαέρια. 

    "Είναι ασυνήθιστο να μελετάμε μη ανθρώπινα πρωτεύοντα, ποτέ δεν έχω διενεργήσει έρευνα σε ζώα", δήλωσε ο δρ Κάρλστεν. "Θα υπέθετα ότι οι δοκιμές σε ανθρώπους είναι πιο συνηθισμένες απλώς διότι μαθαίνουμε περισσότερα από τον ανθρώπινο οργανισμό. Αυτόν προσπαθούμε να προστατεύσουμε".

    Σύμφωνα με τους ίδιους καθηγητές, βασικό αμφιλεγόμενο σημείο ήταν το γεγονός ότι τόσο η χρηματοδότηση όσο και η ανάθεση των δοκιμών έγινε από την ίδια την αυτοκινητοβιομηχανία. Το έργο ανατέθηκε από την Ευρωπαϊκή Ομάδα Ερευνών για το Περιβάλλον και την Υγεία στον τομέα των μεταφορών, ένα λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας που χρηματοδοτείται από τις VW, BMW και Daimler. 

    Όπως σημειώνει ο δρ. Κέλλυ, μια καλή αναλογία θα ήταν να επιτραπεί σε καπνοβιομηχανίες να είναι χορηγοί σε έρευνες για τις επιπτώσεις του καπνίσματος, να κρατήσουν τα αποτελέσματα κρυφά και απλά να δημοσιεύσουν ένα δελτίο Τύπου που τους εξυπηρετεί. 

    Διαβάστε ακόμη: 

    Δοκιμές εκπομπής καυσαερίων σε ανθρώπους και ζώα γίνονται "εδώ και χρόνια" στην Ολλανδία

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ