Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 04-Μαϊ-2018 11:40

    Ο προϋπολογισμός της ΕΕ μετά το Brexit: Μεταρρύθμιση, όχι επανάσταση

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ο προϋπολογισμός της ΕΕ μετά το Brexit: Μεταρρύθμιση, όχι επανάσταση

    του Noah Gordon

    Η ΕΕ αρχίζει να δημιουργεί το δικό της οικονομικό πλαίσιο (Πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο ή MFF) για την περίοδο 2020-2026. Η Κομισιόν θα καταθέσει την επίσημη πρότασή της το Μάιο.

    Η ΕΕ θα πρέπει να αντισταθμίσει την απώλεια της καθαρής ετήσιας συμβολής του Ηνωμένου Βασιλείου, ύψους 10 δισ. ευρώ, με έναν ισορροπημένο συνδυασμό περικοπής δαπανών και αύξησης εσόδων.

    Οι εκπτώσεις που απολαμβάνουν συγκεκριμένα κράτη-μέλη θα πρέπει να καταργηθούν, καθώς καθιστούν τον προϋπολογισμό λιγότερο δίκαιο και λιγότερο διαφανή.

    Η ΕΕ θα πρέπει να ξοδέψει περισσότερα σε τομείς όπου πραγματικά προσθέτουν αξία όπως τα προηγμένα προγράμματα έρευνας και εκπαιδευτικής ανταλλαγής.

    Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η τρομοκρατία και η μετανάστευση είναι οι πιο πιεστικές ανησυχίες για τους Ευρωπαίους, αλλά ο προϋπολογισμός της ΕΕ δεν αντιμετωπίζει καλά αυτούς τους φόβους. Η ΕΕ θα πρέπει ως εκ τούτου να δεσμεύσει περισσότερα κεφάλαια για την ασφάλεια των συνόρων.

    Θα κοστίσει περίπου 40 δισ ευρώ σε διάστημα άνω των επτά ετών, ώστε να δημιουργηθεί ενισχυμένη ασφάλεια των συνόρων, να χρηματοδοτηθούν πιο προηγμένες έρευνες και να δοθεί η δυνατότητα σε διπλάσιο αριθμό νέων να σπουδάσουν στο εξωτερικό μέσω του Erasmus.

    Για να υπάρξει ένας ισορροπημένος συνδυασμός περικοπής δαπανών και αυξημένων συνεισφορών από τα κράτη-μέλη μετά το Brexit, η ΕΕ θα πρέπει να μειώσει τις δαπάνες σε άλλους τομείς προκειμένου να δαπανήσει περισσότερα στην εκπαίδευση, στην ασφάλεια των συνόρων και στην έρευνα.

    Η μείωση των δύο μεγαλύτερων προγραμμάτων της ΕΕ, οι άμεσες ενισχύσεις της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (CAP) και τα διαρθρωτικά κεφάλαια, κατά 80 δισ. ευρώ σε επτά χρόνια (περίπου το 13%), θα έφερνε αποτελέσματα.

    Ωστόσο, τα προγράμματα που θα περικοπούν, μπορούν να προχωρήσουν με έναν μικρότερο προϋπολογισμό εάν η ΕΕ εφαρμόσει την ελάχιστη εθνική συγχρηματοδότηση για την CAP και χρησιμοποιήσει περισσότερα δάνεια και λιγότερες επιχορηγήσεις για τα διαρθρωτικά ταμεία.

    Για πολιτικούς λόγους, τα κράτη-μέλη είναι απίθανο να συμφωνήσουν σε σχέδια για νέες ροές εσόδων όπως ένα φόρο επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών ή έναν φόρο στα καύσιμα κίνησης. Η ΕΕ θα πρέπει να αξιοποιήσει στο έπακρο το τωρινό σύστημα χρηματοδότησής της.

    Εάν τα κράτη-μέλη θέλουν η ΕΕ να διεξάγει το τωρινό φάσμα δραστηριοτήτων και να αναλάβει νέες προκλήσεις, πρέπει να αποδεχθούν ότι τα έσοδα μετά το Brexit δεν θα είναι επαρκή για να καλύψουν το κόστος. Θα πρεπει να αυξήσουν το ποσοστό των εθνικών εισοδημάτων που αφιερώνεται στον προϋπολογισμό της ΕΕ από 1,02% του ΑΕΠ στο 1,12%. Ακόμη και έτσι, σε αυτό το σενάριο οι δαπάνες θα μειωνόταν σε απόλυτους όρους μετά από την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου.

    Η ΕΕ συμφώνησε στην τρέχουσα MFF να επιτρέψει περισσότερη ευελιξία στο πώς χρησιμοποιήθηκε ο προϋπολογισμός, προκειμένου να αντιμετωπιστούν απρόβλεπτα γεγονότα. Θα πρέπει να χαλαρώσει περαιτέρω τους κανόνες για την μεταφορά κεφαλαίων μεταξύ των κατηγοριών δαπανών της MFF, και να επιτρέψει μικρές τροποποιήσεις των ανώτατων ορίων δαπανών, μετά τη θέσπισή τους.

    Εάν μπορούν να πειστούν τα κράτη-μέλη, θα ήταν επίσης ωφέλιμο να αντικατασταθεί ο επταετής δημοσιονομικός κύκλος με έναν πενταετή κύκλο.

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: http://www.cer.eu/publications/archive/policy-brief/2018/eu-budget-after-brexit-reform-not-revolution
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων