Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 13-Απρ-2018 09:48

    Ενισχύοντας τις οικονομικές σχέσεις ΕΕ-Τουρκίας

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ενισχύοντας τις οικονομικές σχέσεις ΕΕ-Τουρκίας

    Των Daniel Gros, Jacques Pelkmans, Mehtap Akguc, Matthias Busse, Mattia Di Salvo

    Αυτό το paper εξετάζει με κριτικό πνεύμα της δυνατότητες, τις μεθόδους εφαρμογής και τις πιθανές συνέπειες της ολοκλήρωσης του ελεύθερου εμπορίου αγαθών μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Τουρκίας, με υπηρεσίες, με μια ευρύτερη έννοια. Διαπιστώνει ότι η σημασία των υπηρεσιών στις συνολικές τουρκικές εξαγωγές έχει μειωθεί την τελευταία δεκαετία και ότι οι εξαγωγές υπηρεσιών της Τουρκίας σε μεγάλο βαθμό σχετίζονται με τον τουρισμό και τις μεταφορές.

    Επίσης εξετάζουμε τους ρυθμιστικούς περιορισμούς των υπηρεσιών στην Τουρκία και διαπιστώνουμε μια ανάμεικτη εικόνα, με σημαντική ανάγκη για μεταρρυθμίσεις σε διάφορους τομείς. Ο τουρισμός αντιμετωπίζει νέα εμπορικά εμπόδια. Αυτό θα άφηνε κυρίως τις μεταφορές. μέχρι στιγμής, τουλάχιστον στις οδικές μεταφορές, πολλά κράτη-μέλη της ΕΕ προστατεύουν την θέση της δικής τους βιομηχανίας φορτηγών, σε κάποιο βαθμό.

    Όχι μόνο αυτοί οι περιορισμοί φαίνονται συμβατοί με την ίδια την ιδέα μιας τελωνειακής ένωσης υπό την νομοθεσία της ΕΕ, η οποία είναι βασισμένη στην αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας αγαθών, αλλά είναι σαφές σε κάθε περίπτωση ότι θα πρέπει να αρθούν οι περιορισμοί σε μια νέα συμφωνία για τις υπηρεσίες.

    Έξω από αυτούς τους δύο κλάδους, η Τουρκία δεν φαίνεται ακόμη να διαθέτει σημαντική δυναμική για εξαγωγές υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας, αν και οι υπηρεσίες που ενσωματώνονται στα εξαγόμενα αγαθά (εξαιτίας των ευρωπαϊκών αξιακών αλυσίδων), έχουν γίνει σημαντικές. Η αναβάθμιση του επιπέδου εκπαίδευσης και δεξιοτήτων στην Τουρκία θα φαινόταν απαραίτητη για την αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας στις εξαγωγές αγαθών και στις εξαγωγές άμεσων και έμμεσων υπηρεσιών.

    Οι ρεαλιστικές επιλογές για μια "βαθιά και περιληπτική" συμφωνία υπηρεσιών με την Τουρκία, συνεπάγονται μια επιλογή μεταξύ του μοντέλου CETA μεταξύ της ΕΕ και του Καναδά (εκτεταμένο μοντέλο αλλά χωρίς εναρμόνιση) και του μοντέλου DCFTA με την Ουκρανία (με εναρμόνιση και μετέπειτα συμμετοχή στην ενιαία αγορά υπηρεσιών). Αυτές οι επιλογές –αλλά ιδιαιτέρως η τελευταία- αναμένεται να έχουν σοβαρές επιπτώσεις για την ρύθμιση των υπηρεσιών στην Τουρκία, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων οριζόντιων θεμάτων και αρχών διακυβέρνησης με βάση τους κανόνες. Αλλά υπάρχει επίσης και μια πλευρά της ΕΕ που πρέπει να εξεταστεί. Τα κράτη-μέλη της ΕΕ διατηρούν και πάλι πολλούς (συχνά μικρούς) περιορισμούς στο εμπόριο των υπηρεσιών με τρίτες χώρες. Αυτά πρέπει να αντιμετωπιστούν.

    Οι υπηρεσίες είναι επίσης συνδεδεμένες με τις άμεσες ξένες επενδύσεις (FDI), στις αγορές καθώς επίσης και στον σχεδιασμό των FTAs, και στην ελεύθερη κυκλοφορία ανθρώπων, ιδιαίτερα στην παροχή διασυνοριακών υπηρεσιών, του mode 4 στις GATS.

    Διαπιστώνουμε ότι οι άμεσες ξένες επενδύσεις έχουν μια φιλελεύθερη αντιμετώπιση, σε αντίθεση με την κυκλοφορία των προσώπων. Πολλά μπορούν να βελτιωθούν στο τελευταίο, ιδιαίτερα για τις visas Σένγκεν που συνδέονται με τις επιχειρηματικές δραστηριότητες, δηλαδή με συνειδητές προσπάθειες για τη διευκόλυνση της visa.

    Ωστόσο, αν και οι άμεσες ξένες επενδύσεις έχουν ενισχυθεί από την Τελωνειακή ένωση, είναι ξεκάθαρο πως υποαποδίδουν σε σχέση με τη δυναμική της, και αυτό θα μπορούσε κάλλιστα να εξηγηθεί από την επιδείνωση της οικονομικής διακυβέρνησης. Ένα αξιόπιστο καθεστώς βασισμένο στους κανόνες, θα βοηθούσε τις εισροές άμεσων ξένων επενδύσεων να ανακάμψουν διαρθρωτικά, κάτι που με τη σειρά του θα υποστήριζε έναν ισχυρότερο τομέα υπηρεσιών στις σχέσεις ΕΕ-Τουρκίας.

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: https://www.ceps.eu/publications/strengthening-eu-turkey-economic-relations-can-services-revitalize-customs-union

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    TabBox1

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ