Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 05-Σεπ-2018 10:51

    Μπορεί ο νέος CEO της Air France να επαναφέρει τη δόξα της;

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Μπορεί ο νέος CEO της Air France να επαναφέρει τη δόξα της;

    Τα γραφεία της Air France-KLM στο κέντρο του Παρισιού στεγάζονται στο ωραιότερο, ίσως, ακίνητο που ανήκε ποτέ σε αεροπορική εταιρεία. Ένα κομψοτέχνημα από ασβεστόλιθο ορθώνεται δίπλα από το ποτάμι στην Esplanade des Invalides, επιδεικνύοντας το εντυπωσιακό του γείσο και τα μεγαλεπήβολα τοξωτά του παράθυρα. Η Air France είχε μεταφέρει το μεγαλύτερο μέρος των δραστηριοτήτων της κοντά στο αεροδρόμιο "Charles de Gaulle" πολύ πριν από τη συγχώνευση του 2004 με την ολλανδική KLM, αλλά διατήρησε τα γραφεία στην Invalides για ειδικές εκδηλώσεις – όπως τη συγκέντρωση που συγκάλεσε ο πρώην CEO της Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, μια Παρασκευή του Μαΐου.

    Λίγες εβδομάδες νωρίτερα ο Janaillac είχε προσπαθήσει να επιλύσει ένα αδιέξοδο με τα συνδικάτα της Air France για τους μισθούς, προτείνοντας ένα δημοψήφισμα των εργαζομένων. Δέκα σωματεία ζητούσαν αύξηση των μισθών κατά 6% έπειτα από χρόνια παγωμένων αποδοχών. Εάν το σχέδιό του, το οποίο περιελάμβανε ήπιες μισθολογικές αυξήσεις και ταυτόχρονα διατήρηση επαρκούς ρευστότητας για την αγορά νέων αεροσκαφών, δεν συγκέντρωνε τη στήριξη της πλειοψηφίας, θα παραιτούνταν. Εκείνη την Παρασκευή οι περισσότεροι εργαζόμενοι είπαν "όχι".

    Η παραίτηση του Janaillac βύθισε την αεροπορική ίσως στην πιο βαθιά κρίση της ιστορίας της. Αφού έμεινε "ακέφαλη" για τρεις μήνες, να μαστίζεται από απεργίες, το τιμόνι ανατέθηκε στις 16 Αυγούστου στον Ben Smith, τον 46χρονο διευθυντή λειτουργιών της Air Canada. Τα σωματεία έχουν ήδη προαναγγείλει τα σχέδιά τους για νέες απεργίες, δίνοντας συνέχεια σε μια αναστάτωση που έχει εξοργίσει τους επιβάτες κι έχει κοστίσει 355 εκατ. δολάρια. Η κεφαλαιοποίηση της Air France-KLM είναι λίγο πάνω από 4 δισ. δολ., έχοντας συρρικνωθεί κατά 3 δισ. δολ. από τις αρχές του έτους.

    Τα προβλήματα της Air France δυσχεραίνουν τη θέση της ολοένα περισσότερο εν μέσω εκρηκτικής ανάπτυξης της παγκόσμιας αγοράς αερομεταφορών και ισχυρής απόδοσης της KLM, η οποία έχει πιο ανταγωνιστική δομή κόστους. Οι σχέσεις μεταξύ των δύο εταιρειών, που διατηρούν ξεχωριστές δραστηριότητες, είναι τεταμένες. Οι Γάλλοι πιλότοι παραπονιούνται ότι τα στελέχη της μητρικής προσανατολίζουν την αεροπορική κίνηση στο πιο κερδοφόρο Άμστερνταμ. Η κρίση απασχολεί ιδιαίτερα τον πρόεδρο Εμανουέλ Mακρόν, αφού το Δημόσιο ελέγχει το 14% της Air France-KLM. 

    Αερομαχίες

    Οι κανόνες της πολιτικής αεροπορίας δεν έχουν σύνορα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης κι αυτό επέτρεψε στη Ryanair Holdings, την EasyJet και άλλες low cost εταιρείες να κυριαρχήσουν στις πτήσεις μικρών αποστάσεων. Στο μεταξύ, τα κέρδη από μακρινές πτήσεις στα ανατολικά δέχονται επίθεση από εταιρείες όπως η Emirates Airline και η Qatar Airways. Το πιο ανησυχητικό για την Air France, η οποία αντλεί μεγάλο μέρος των κερδών της στη διατλαντική αγορά, είναι η άνοδος των φθηνών αεροπορικών μεγάλων αποστάσεων, όπως της Norwegian Air Shuttle.

    Δεν είναι ένα περιβάλλον το οποίο συγχωρεί τις εκτεταμένες εσωτερικές κρίσεις ή τα υπερβολικά κόστη. "Πρέπει να αλλάξουμε. Αν δεν αλλάξουμε, πεθαίνουμε", δήλωσε ο Pieter Bootsma, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Air France-KLM για την εμπορική στρατηγική και τα έσοδα.

    Για πολύ καιρό, η Air France ήταν ένα υπερήφανο σύμβολο της γαλλικής στυλιστικής και τεχνολογικής εφευρετικότητας. Αυτή ουσιαστικά εγκαινίασε την εποχή των Jet της δεκαετίας του '50 στην Ευρώπη, με το Caravelle. Την επόμενη δεκαετία έντυσε το πλήρωμά της με στολές Dior και, μία δεκαετία αργότερα, άρχισε να ταξιδεύει με το Concorde, το εσωτερικό του οποίου επιμελούνταν Παριζιάνοι σχεδιαστές. Μετά τη συγχώνευση με την KLM, σχημάτισε τον μεγαλύτερο όμιλο παγκοσμίως βάσει εσόδων, με ζηλευτό παγκόσμιο δίκτυο δρομολογίων. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης ήταν τόσο εντυπωσιακή, που οι ανταγωνιστές της άρχισαν να μιμούνται τη στρατηγική της: η British Airways συγχωνεύτηκε με την ισπανική Iberia και η Deutsche Lufthansa απορρόφησε εταιρείες της γερμανόφωνης Ευρώπης. Αλλά, όταν οι "Ryanairs" και οι "EasyJets" πολλαπλασιάστηκαν, όλοι χρειάστηκε να μειώσουν ραγδαία το κόστος τους – και σε αυτό η Air France ήταν αργή.

    Η πρόκληση για τον νέο CEO

    O Smith αναμένεται να αναλάβει τα ηνία έως τα τέλη Σεπτεμβρίου. Ο ιδιοκτήτης ταξιδιωτικού πρακτορείου που κατάφερε να γίνει διευθυντής λειτουργιών της μεγαλύτερης αεροπορικής του Καναδά δεν τυγχάνει θερμής υποδοχής από τα σωματεία. Παρότι η μητρική του είναι τα γαλλικά, τον καταδικάζουν για λάθος διαβατήριο. Σε ανακοίνωσή τους την ημέρα του διορισμού του, εννέα σωματεία χαρακτήρισαν ασύλληπτο το γεγονός ότι η Air France, "μια γαλλική εταιρεία από το 1933, θα πέσει στα χέρια ενός ξένου στελέχους" σε μια εποχή αυξανόμενου προστατευτισμού. 

    Παρά τη μεγάλη επιθυμία της κυβέρνησης να αναμορφώσει την Air France, o Smith –που πρόσφατα διαπραγματεύτηκε τους μισθούς της Air Canada, πετυχαίνοντας δεκαετείς συμφωνίες με πιλότους και πλήρωμα καμπίνας– δεν είναι σίγουρο ότι θα έχει τώρα τη στήριξη της κυβέρνησης Mακρόν, η οποία ακολουθεί σκληρή γραμμή με την ελπίδα να προκαλέσει ένα "ηλεκτροσόκ" στην Air France και να την κάνει πιο ανταγωνιστική. 

    Ένα πράγμα που ευνοεί τον Smith είναι ότι η δραστηριότητα επέστρεψε σε κανονικά επίπεδα κατά την κρίσιμη θερινή περίοδο. Η εταιρεία μπορεί ακόμη να επωφελείται από το ισχυρό ρεύμα τουρισμού που έλκει το Παρίσι και άλλοι προορισμοί της Γαλλίας. Παράλληλα, η οικονομία και οι επιχειρήσεις της χώρας είναι από τις πιο ισχυρές της Ευρωζώνης. Παρά τις ταραγμένες σχέσεις της με τους υπαλλήλους, μια αναζωογονημένη Air France θα μπορούσε να είναι ανάμεσά τους.

    Για να φτάσει εκεί, ο Smith θα πρέπει να αντιμετωπίσει κυρίως την είσοδο των αερομεταφορέων χαμηλού κόστους στο πιο ιερό μέρος των παραδοσιακών αεροπορικών εταιρειών: τη διατλαντική αγορά. Εκεί ξεχωρίζει το παράδειγμα της Norwegian, η οποία έχει αναπτυχθεί με εκπληκτική ταχύτητα. Διαθέτει έναν στόλο 165 αεροσκαφών, από 13 το 2005. Αυτό, φυσικά, ενέχει κινδύνους: η εταιρεία έχει μεγάλη μόχλευση και τα μακρινά της δρομολόγια μετά βίας αποφέρουν κέρδος. Αλλά αποδεικνύεται δημοφιλής πολύ πέρα από τη σκανδιναβική βάση της.

    Η Air France κινείται σε πιο ασφαλή μονοπάτια, με καθαρό χρέος που μειώνεται σταθερά και έσοδα που ξεπέρασαν πέρυσι τα 26 δισ. δολ. Η απειλή για τον νέο CEO είναι περισσότερο η εταιρεία να βγει εκτός μόδας παρά να εξαφανιστεί. Το μεγαλύτερο μέρος της μετατρέπεται σε έναν μαραμένο αναχρονισμό που πολλοί Γάλλοι αγνοούν, επιλέγοντας φθηνότερες πτήσεις που ξέρουν ότι θα γίνουν σίγουρα, ανεξάρτητα από την εθνικότητα των διαχειριστών τους.

    Οι πατέρες της συγχώνευσης Air France-KLM είχαν δίκιο. Οι ευρωπαϊκές αερομεταφορές πράγματι δεν γνωρίζουν σύνορα. Πολλοί καταναλωτές δεν γνωρίζουν να σου πουν την έδρα της Ryanair ή της Easyjet. Για τον Smith η πρόκληση είναι ξεκάθαρη: να διασφαλίσει ότι το πανευρωπαϊκό ιδεώδες που ενέπνευσε τη δημιουργία της εταιρείας δεν θα είναι το ίδιο που θα τη συρρικνώσει.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων