Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 30-Αυγ-2018 11:03

    Τι πρέπει να κάνει η Βουλγαρία για να εισαχθεί στην τραπεζική ένωση

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Τι πρέπει να κάνει η Βουλγαρία για να εισαχθεί στην τραπεζική ένωση

    του Alexander Lehmann

    Το Eurogroup τον Ιούλιο ξεκαθάρισε την είσοδο της Βουλγαρίας στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Συναλλαγματικών Ισοτιμιών (ERMII). Αυτό θα έχει προηγούμενο μια στενή συνεργασία με την ΕΚΤ στο πλαίσιο της τραπεζικής ένωσης, που με τη σειρά της θα εξαρτάται από την εκπλήρωση ορισμένων δεσμεύσεων αναφορικά με την εποπτεία του χρηματοπιστωτικού τομέα και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Μόλις συμφωνηθεί η είσοδος στην ERMII, δεν θα υπάρχει δυνατότητα από άλλα μέλη της νομισματικής ένωσης να ασκήσουν βέτο στην υιοθέτηση του ευρώ. Η Βουλγαρία στη συνέχεια θα γίνει η πρώτη χώρα της ΕΕ που θα προσχωρήσει στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση (ΟΝΕ) από το 2015 που το έκανε η Λιθουανία.

    Μετά από μια καταστροφική τραπεζική κρίση και κρίση χρέους, η Βουλγαρία έχει καταφέρει να "τρέξει" με επιτυχία ένα νομισματικό συμβούλιο από το 1997, με την ισοτιμία αμετάκλητα συνδεδεμένη με το γερμανικό μάρκο και το ευρώ. Θα πίστευε κανείς ότι η σταθερότητα της συναλλαγματικής ισοτιμίας μπορεί εύκολα να διατηρηθεί.

    Αλλά υπάρχουν επίμονες αμφιβολίες για την ποιότητα της τραπεζικής εποπτείας στη Βουλγαρία. Ως εκ τούτου, είναι επιθυμητή η συμμετοχή στην τραπεζική ένωση και έχει ενεργά προωθηθεί από τη Βουλγαρία. Τα τρία-τέταρτα του τραπεζικού κλάδου της Βουλγαρίας ανήκουν σε ξένους, αλλά το 2014 η χώρα βίωσε bank-runs στην τρίτη και τέταρτη μεγαλύτερη τράπεζα της (που ανήκουν σε ντόπιους), καθώς και την κατάρρευση της τέταρτης. Μόλις πέρυσι ασκήθηκαν κατηγορίες εναντίον του βασικού ιδιοκτήτη αυτής της τράπεζας και ανώτερων στελεχών της κεντρικής τράπεζας.

    Η κοινή εποπτεία θα είναι έτοιμη για τον επόμενο χρόνο, μαζί με ένα stress test για τις τράπεζες. Επιπλέον, η Βουλγαρία έχει προχωρήσει σε αρκετές, ποικίλου τύπου δεσμεύσεις -μεταξύ των οποίων για μεταρρυθμίσεις διακυβέρνησης, νομικές και δικαστικές- τις οποίες θα επιδιώξει να υλοποιήσει τους επόμενους μήνες.

    Αυτές οι δεσμεύσεις φαίνονται επιθυμητές από μόνες τους -αλλά ποιες είναι απαραίτητες για τη συμμετοχή στην τραπεζική ένωση, και μπορούν να εφαρμοστούν ρεαλιστικά μέσα στο σύντομο χρονικό διάστημα που προβλέπεται; Οι προϋποθέσεις μπορούν να συνοψιστούν σε πέντε κατηγορίες:

    -Ενίσχυση της τραπεζικής και συστημικής εποπτεία. Αυτή είναι μια απαραίτητη προσθήκη στα κριτήρια εισόδου στο ευρώ και υπό το πρίσμα της πρόσφατης κρίσης της Βουλγαρίας, ξεκάθαρα πολύ σχετική. Στο πλαίσιο του καθεστώτος νομισματικού συμβουλίου της Βουλγαρίας, η εθνική τράπεζα έχει εμπειρία στην εφαρμογή μακροπροληπτικής εποπτείας και έχει ήδη επιδείξει κάποιες επιτυχίες στην ανάσχεση μιας πιστωτικής έκρηξης πριν από την χρηματοπιστωτική κρίση. Οι δύο προϋποθέσεις φαίνονται σαφώς καθορισμένες, ρεαλιστικές και επιθυμητές για την είσοδο στην τραπεζική ένωση.

    -Ενισχυμένη εποπτεία του μη τραπεζικού χρηματοπιστωτικού τομέα. Είναι λιγότερο σαφές γιατί αυτό είναι απαραίτητο για την είσοδο στην τραπεζική ένωση, στο πλαίσιο της οποίας έχουν θεσπιστεί ένα κοινό πρότυπο τραπεζικής εποπτείας και διαδικασίες για την τραπεζική εξυγίανση. Όπως και στα περισσότερα νέα κράτη-μέλη της ΕΕ, ο μη τραπεζικός κλάδος της Βουλγαρίας είναι μικρός, και αντιστοιχεί στο ένα τέταρτο των assets του συστήματος. Μια πρόσφατη εξέταση, ανέδειξε προβλήματα στην κεφαλαιοποίηση κάποιων ασφαλιστικών εταιρειών και κινδύνους για τα επιδόματα των ασφαλιστικών ταμείων. Οι εποπτικές αρχές είναι εκτός της κεντρικής τράπεζας, και ίσως έχουν αποτύχει σε κάποια από τα καθήκοντά τους. Ενώ αυτά είναι σημαντικά ζητήματα για την χρηματοπιστωτική εποπτεία, η συνάφεια για την ευρωστία των τραπεζών και το πιθανό κόστος εξυγίανσης εντός του τραπεζικού κλάδου, είναι λιγότερο σαφής.

    -Ενίσχυση του πλαισίου καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες. Αυτό φαίνεται να είναι μια έγκαιρη και λογική προσθήκη στις απαιτήσεις για την είσοδο στην τραπεζική ένωση. Όπως ήταν σαφές στην πρόσφατη τραπεζική κρίση στη Λετονία, ακόμη και ένας υπαινιγμός για επιχειρησιακό κίνδυνο, μπορεί να έχει άμεσες επιπτώσεις σε όλο το τραπεζικό σύστημα. Η εφαρμογή στο δίκαιο της τελευταίας Οδηγίας της ΕΕ θα πρέπει να είναι απλή για να επαληθεύεται, και θα μπορούσε να γίνει άμεσα. Η ενδυνάμωση τη ανεξάρτητης μονάδας οικονομικών εγκλημάτων και η καθιέρωση της ανταλλαγής πληροφοριών με τις εποπτικές αρχές, ίσως αποδειχθούν πιο παρατεταμένες διαδικασίες.

    -Αντιμετώπιση των κενών στο θεσμικό πλαίσιο για την αφερεγγυότητα και ενίσχυση της δικαστικής εξουσίας. Τα αδύναμα καθεστώτα για περιπτώσεις αφερεγγυότητας και η αναποτελεσματική δικαιοσύνη, αποτελούν βασικό λόγο για τον βραδύ ρυθμό εξυγίανσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε πολλά κράτη-μέλη, όπου η πρόβλεψη είναι συχνά ανεπαρκής. Τα διαφορετικά δικαιώματα των πιστωτών και τα προβλήματα στην επιβολή, θα περιορίσουν την ολοκλήρωση των εθνικών χρηματοπιστωτικών αγορών. Στην περίπτωση της Βουλγαρίας, μια εκτεταμένη έκθεση επισήμανε μεγάλο αριθμό ελλείψεων σε σχέση με τα πρότυπα της Παγκόσμιας Τράπεζας για την αφερεγγυότητα. Ο μέσος χρόνος για την εξυγίανση μιας αφερέγγυας οντότητας είναι περισσότερα από τρία χρόνια, αν και αυτό δεν είναι σε καμία περίπτωση ο χειρότερος χρόνος στην ευρωζώνη. Η καλύτερη πρακτική στο δίκαιο της αφερεγγυότητας είναι εύκολη να καθοριστεί και σαφώς επιθυμητή για ένα καλά λειτουργικό και ανοιχτό χρηματοπιστωτικό σύστημα. Αλλά η εφαρμογή θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις μεταρρυθμίσεις της δικαστικής εξουσίας η οποία θα είναι πολύ πιο δύσκολο να παρακολουθηθεί.

    -Ευθυγράμμιση της νομοθεσίας με τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ για την εταιρική διακυβέρνηση των κρατικών επιχειρήσεων (SoEs). Αυτό φαίνεται να είναι η πιο φιλόδοξη από όλες τις προϋποθέσεις, και αυτή που είναι λιγότερο συναφής με τη συμμετοχή στην τραπεζική ένωση. Θέτει ένα μεγάλο εμπόδιο για άλλους μελλοντικούς αιτούντες εισόδου στην ΕΕ από την αναδυόμενη Ευρώπη, με παραδοσιακά διευρυμένη κρατική συμμετοχή, κυρίως για την Κροατία, ως μια πιθανή χώρα που θα ήθελε να αιτηθεί εισόδου. Υπάρχει ένας τεράστιος κλάδος που αποτελείται από περίπου 800 κρατικές επιχειρήσεις στη Βουλγαρία, που αντιστοιχεί στο 6% του ΑΕΠ. Αυτό είναι μεγάλο, αν και όχι απαραιτήτως εκτός γραμμής σε σύγκριση με άλλες χώρες στην ευρωζώνη. Στην αξιόλογησή της για τη χώρα, η Κομισιόν έχει επισημάνει χαμηλές αποδόσεις του κλάδου. Δεν σημαίνει ότι ο κρατικός τομέας αποτελεί άμεσο κίνδυνο για την χρηματοπιστωτική σταθερότητα, και στην πραγματικότητα αυτό το ζήτημα δεν αναφέρεται καθόλου στην τελευταία αξιολόγηση του ΔΝΤ. Είναι αναμφίβολα δυνατό να ληφθούν υπόψη τα πρότυπα του ΟΟΣΑ στην εθνική νομοθεσία τους επόμενους μήνες, αλλά η εφαρμογή στο εσωτερικό της δημόσιας διοίκησης μπορεί να πάρει χρόνο. Για παράδειγμα, μια κρατικής ιδιοκτησίας υπηρεσία θα πρέπει να διαθέτει πόρους και να έχει εξουσίες. Οι πρακτικές διακυβέρνησης στο εσωτερικό των επιχειρήσεων πιθανώς θα υπολείπονται τέτοιων προτύπων για κάποιο διάστημα.

    Η πρόσφατη τραπεζική κρίση της Βουλγαρίας υπογράμμισε σημαντικές ελλείψεις στην χρηματοπιστωτική εποπτεία. Αυτό πρέπει τώρα να αντιμετωπιστεί σχετικά γρήγορα, και ένα πλήρες stress test θα πρέπει να ενισχύσει περαιτέρω την εμπιστοσύνη. Αλλά από τη στιγμή της ένταξης στην ΕΕ το 2007, υπήρξε ένα μακρύ ιστορικό καθυστερημένων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, το οποίο η Κομισιόν έχει καταγράψει μέσω του λεγόμενου μηχανισμού συνεργασίας και επαλήθευσης.

    Καθώς το Eurogroup αναμένεται να ακολουθήσει παρόμοια προσέγγιση με τα άλλα κράτη-μέλη τα οποία επιδιώκουν να ενταχθούν στον ERMII, θα πρέπει να λάβει υπόψη ότι τα διαρθρωτικά εμπόδια και τα εμπόδια στη διακυβέρνηση για την βαθιά οικονομική ενοποίηση, δεν μπορούν να ξεπεραστούν γρήγορα.

    © Copyright Bruegel. Η μετάφραση του κειμένου έγινε από το Capital.gr. Η δημοσίευση της ελληνικής μετάφρασης δεν αποτελεί προϊόν επίσημης συνεργασίας

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: http://bruegel.org/2018/08/criteria-for-entry-into-the-ermii-and-the-banking-union-the-precedent-from-bulgaria/
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων