Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 28-Φεβ-2018 10:56

    Χρειάζεται αναθεώρηση των πολιτικών ενσωμάτωσης των μεταναστών

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Χρειάζεται αναθεώρηση των πολιτικών ενσωμάτωσης των μεταναστών

    του Zsolt Darvas

    Η μετανάστευση προκαλεί αποκλίνοντα συναισθήματα. Ορισμένοι άνθρωποι εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν αντιδράσει στην άφιξη περίπου 3 εκατ. αιτούντων ασύλου στα τρία τελευταία χρόνια, υπογραμμίζοντας την ευθύνη της ΕΕ στην παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στους πρόσφυγες. Άλλοι έχουν υποστηρίξει ότι, στην πραγματικότητα, πολλοί από αυτούς που ζητάνε άσυλο, δεν κινδυνεύουν οι ζωές τους αλλά αντιθέτως, είναι οικονομικοί μετανάστες που επιθυμούν να εκμεταλλευτούν την τωρινή εισροή προσφύγων για να αποκτήσουν εύκολη είσοδο στην ΕΕ.

    Και οι δύο απόψεις είναι έγκυρες. Η ανθρωπιστική βοήθεια αποτελεί βασική αξία της ΕΕ -ωστόσο περίπου οι μισές αιτήσεις ασύλου έχουν απορριφθεί, υποδηλώνοντας ότι δεν είναι όλοι όσοι ζητάνε άσυλο πρόσφυγες. Ένα σαφές συμπέρασμα είναι ότι η ΕΕ θα πρέπει να προσπαθήσει να κάνει περισσότερα για να αντιμετωπίσει τις βασικές αιτίες της μετανάστευσης, όπως συγκρούσεις, κλιματική αλλαγή, φτώχεια και έλλειψη προοπτικής σε πολλές αναπτυσσόμενες χώρες. Αλλά είναι πιο εύκολο να το λες από το να το κάνεις.

    Δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι οι Ευρωπαίοι πολίτες συντριπτικά εύχονται να υπάρχουν πιο αυστηροί έλεγχοι στα σύνορα. Η συνεργασία με τις γειτονικές χώρες και η υποστήριξη για τις εγκαταστάσεις υποδοχής προσφύγων, είναι ζωτικής σημασίας. Η επιστροφή των μη επιλέξιμων μεταναστών στις χώρες προέλευσής τους είναι σπάνια εξαιτίας των δυσκολιών, που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Η οικονομική στήριξη της ΕΕ για τις χώρες που είναι περισσότερο εκτεθειμένες στις εισροές προσφύγων και η μετεγκατάσταση των προσφύγων από τις χώρες με υπερβολική επιβάρυνση, θα πρέπει να είναι μέρος της λύσης. Οι χώρες που αντιστέκονται στην μετεγκατάσταση για ιδεολογικούς και πολιτικούς λόγους θα πρέπει να πληρώνουν ένα αρκετά μεγάλο τέλος αλληλεγγύης, το οποίο είναι μια πολύ καλύτερη επιλογή από το να τίθεται ως προϋπόθεση (η συμμετοχή στο σύστημα μετεγκατάστασης) για την λήψη των διαρθρωτικών ευρωπαϊκών κεφαλαίων. Αλλά αυτές οι πιθανές αλλαγές είναι απλώς ένα μέρος της ιστορίας.

    Το άλλο μέρος είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε αυτούς τους ανθρώπους που φθάνουν στην Ευρώπη. Ακόμη και με τους καλύτερους ελέγχους στα σύνορα και τις πολιτικές γειτονίας, θα συνεχίσουν να έρχονται στην Ευρώπη. Είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι σε κάποιες περιπτώσεις, χρειάζεται ένας χρόνο για να εξεταστεί η αίτηση ασύλου. Αυτοί οι χρόνοι αναμονής αποθαρρύνουν τους ανθρώπους και πολλαπλασιάζουν τις δυσκολίες και το κόστος για τη χώρα υποδοχής.

    Εκτός από τους πρόσφυγες, συχνά ξεχνάμε ότι πολλοί άλλοι άνθρωποι έρχονται στην Ευρώπη για να εργαστούν, να σπουδάσουν ή να επανενωθούν με την οικογένειά τους. Σε μια φυσιολογική χρονιά, περίπου 1,2 εκατ. πολίτες εκτός ΕΕ έρχονται στην ήπειρό μας για μη προσφυγικούς λόγους, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχουν νόμιμοι τρόποι για να έρθει κανείς στην Ευρώπη. Εκτός από εκείνους που έρχονται από εκτός της ΕΕ, περίπου 1,4 εκατ. πολίτες της ΕΕ μεταφέρουν την εστία τους σε μια άλλη χώρα της ΕΕ κάθε χρόνο. Ο τρόπος με τον οποίο ενσωματώνουμε αυτούς τους νεοεισερχόμενους έχει κρίσιμες επιδράσεις στις οικονομίες και στις κοινωνίες. Στην πραγματικότητα, η έρευνα αποδεικνύει ότι οι καλά ενσωματωμένοι μετανάστες συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη, δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας για τους ντόπιους και δεν επιβαρύνουν τα δημόσια οικονομικά.

    Δεν είναι ευρέως γνωστό ότι η στήριξη για την εντός της ΕΕ κινητικότητα έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, φτάνοντας το σημείο που είναι αποδεκτή από τα δύο τρίτα του πληθυσμού της ΕΕ. Στην Ιταλία, μια τέτοια στήριξη είναι χαμηλότερη αλλά παρόλα αυτά πάνω από το 50%. Η στήριξη σε όλη την ΕΕ για τη μετανάστευση εκτός της Ένωσης, είναι χαμηλότερη, περίπου στο 40% κατά μέσο όρο, ενώ η στήριξη των Ιταλών είναι χαμηλότερη ξανά, στο ένα τρίτο.

    Ένας λόγος, αλλά επίσης και μια συνέπεια, για την πιο αρνητική ιταλική γνώμη προς τη μετανάστευση, θα μπορούσε να είναι τα μη ικανοποιητικά ποσοστά ενσωμάτωσης. Το ποσοστό των εργαζομένων μεταξύ των ενηλίκων είναι πολύ χαμηλότερο για ανθρώπους με μεταναστευτικό υπόβαθρο στην Ιταλία από ό,τι για τους ιθαγενείς Ιταλούς, και στην πραγματικότητα το ποσοστό των ιθαγενών Ιταλών επίσης είναι σημαντικά χαμηλότερο από το μέσο όρο της Ευρώπης. Τα παιδιά μεταναστών έχουν ασθενέστερες επιδόσεις στις σπουδές τους από ό,τι των ιθαγενών Ιταλών και το ποσοστό όσων εγκαταλείπουν πιο νωρίς το σχολείο, είναι επίσης πολύ υψηλότερο.

    Αυτά τα προβλήματα καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για αυξημένες προσπάθειες ενσωμάτωσης και εκπαίδευσης των μεταναστών. Για όσους μετανάστες έχουν φτάσει προσφάτως, η σημασία των μαθημάτων γλώσσας και η ανάγκη να προσφερθούν ταχύτερες διόδους για την αναγνώριση των προσόντων τους, δεν μπορεί να τονιστεί αρκετά. Είναι ζωτικής σημασίας για τα παιδιά μετανάστες να δεχθούν υψηλού επιπέδου εκπαίδευση από μικρή ηλικία, κάτι που με βάση τους ακαδημαϊκούς είναι εξαιρετικά σημαντικό, στο να δοθούν καλύτερες ευκαιρίες στα παιδιά που γεννιούνται σε φτωχές οικογένειες. Κλειδί είναι επίσης και η στήριξη για πανεπιστημιακές σπουδές, καθώς και μέτρα για να περιοριστεί ο χωρικός διαχωρισμός, όπως η διαφοροποίηση στη στέγαση.

    Μια σημαντική πτυχή της έντασης είναι η οικονομική ένταξη των προσφύγων. Σε μια προηγμένη οικονομικά περιοχή όπως η ΕΕ, είναι απαραίτητη η πρόσβαση σε έναν τραπεζικό λογαριασμό και σε άλλες βασικές χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες. Αλλά η οικονομική ενσωμάτωση των προσφύγων καθίσταται δύσκολη από τον έτσι κι αλλιώς απαραίτητο κανονισμό για την αντιμετώπιση του ξεπλύματος μαύρου χρήματος και της χρηματοδότησης τρομοκρατών.

    Η λύση σε αυτό το πρόβλημα δεν είναι η χαλάρωση των κανόνων, αλλά η προσαρμογή αυτών στις ειδικές ανάγκες των προσφύγων -για παράδειγμα, δημιουργώντας ένα σύστημα όπου ένας απλός τραπεζικός λογαριασμός με χαμηλό τζίρο να μπορεί να ανοιχτεί μέσω μιας απλοποιημένης διαδικασίας. Οι εθνικές εποπτικές αρχές θα πρέπει να προσφέρουν σαφείς κατευθυντήριες εντολές στις τράπεζες για το πώς θα διαχειριστούν τους πρόσφυγες, κάτι ου δεν έχει γίνει ακόμη σε σχεδόν τις μισές χώρες της ΕΕ, μεταξύ των οποίων και η Ιταλία.

    Ένα νέο σύστημα αναγνώρισης των προσφύγων θα βελτιώσει σημαντικά την ταυτοποίησή τους: προτείνουμε τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής ταυτότητας για όσους ζητούν άσυλο και τους πρόσφυγες, μαζί με ένα πανευρωπαϊκό μητρώο που θα είναι προσβάσιμο online για τα αρμόδια θεσμικά όργανα. Ένα τέτοιο σύστημα ταυτοποίησης θα μπορούσε επίσης να επιτρέψει την παρακολούθηση των κινήσεων των προσφύγων, και θα βοηθούσε να αποτραπούν οι πολλαπλές αιτήσεις ασύλου.

    Ο έλεγχος συνόρων και η κατανομή των βαρών των προσφύγων είναι απλός μια πτυχή των μεταναστευτικών πολιτικών. Επιπλέον, απαιτείται μια αναβίωση των πολιτικών ένταξης για να επωφεληθούν τόσο οι ντόπιοι όσο και οι μετανάστες.

    © Copyright Bruegel. Η μετάφραση του κειμένου έγινε από το Capital.gr. Η δημοσίευση της ελληνικής μετάφρασης δεν αποτελεί προϊόν επίσημης συνεργασίας 

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: http://bruegel.org/2018/02/beyond-border-control-migrant-integration-policies-must-be-revived/

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ