Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 02-Φεβ-2018 11:18

    Προϋπολογισμός ΕΕ: Πραγματικότητα vs προσδοκιών

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    της Yana Myachenkova

    Καθώς οι διαπραγματεύσεις για το νέο πολυετές χρηματοοικονομικό πλαίσιο (MFF) πρόκειται να ξεκινήσουν, ρωτάμε πόσο καλά αντιλαμβάνεται το κοινό τους στόχους και τον τρόπο με τον οποίο κατανέμεται.

    Στα γραφήματα που ακολουθούν, δείχνουν πώς διαφέρουν οι προσδοκίες των πολιτών της ΕΕ για την κατανομή του προϋπολογισμού από τα οικονομικά reports που δημοσιεύονται στο τέλος του έτους από την Κομισιόν. Τα στοιχεία παρακάτω δείχνουν τη διαφορά μεταξύ της πραγματικής και της αναμενόμενης κατανομής του προϋπολογισμού της ΕΕ, συγκρίνοντας αριθμούς του 2016 και του 2014 με τα αποτελέσματα των ερευνών του Απριλίου 2017 και 2015 αντιστοίχως.

    Συνολικά, για τα επιλεγμένα χρονικά διαστήματα, υπάρχουν μόνο μικρές διακυμάνσεις στα αντίστοιχα πραγματικά και εκτιμώμενα ποσοστά, με τις μεγαλύτερες κατηγορίες δαπανών να παραμένουν αμετάβλητες. Μπορεί κανείς να παρατηρήσει ότι ενώ η πλειοψηφία των ερωτηθέντων θεωρεί ότι τα περισσότερα κεφάλαια έχουν διατεθεί για τη διοίκηση (το 32% σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του 2015 και το 34% σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του 2017), το πραγματικό μερίδιο των διοικητικών δαπανών ήταν περίπου 6% και 7% το 2014 και 2016 αντιστοίχως.

    Ομοίως, η δημόσια υγεία αντιστοιχεί σε ένα σχετικά μικρό ποσοστό του προϋπολογισμού της ΕΕ και το 2016 και το 2014. Στην πραγματικότητα, το μερίδιό της ήταν περίπου στο 0,05% του συνόλου το 2016, όταν είναι 260 φορές χαμηλότερο από το ποσοστό που αντιλαμβάνονται οι ερωτηθέντες της έρευνας της TNS, που διεξήχθη στο πλαίσιο του Ευρωβαρόμετρου.

    Επιπλέον, σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες θα ήθελαν ο προϋπολογισμός της ΕΕ να κατανεμηθεί στον κλάδο της υγείας. Την ίδια στιγμή, παρόμοιες διαφορές μεταξύ προσδοκιών και πραγματικών αριθμών, μπορεί να δει κανείς εξετάζοντας τις δαπάνες για την ενέργεια, τις μεταφορές και την κλιματική αλλαγή και για την περιβαλλοντική προστασία. Αντιθέτως, οι απόψεις σχετικά με τη γεωργία και τις δαπάνες της αγροτικής ανάπτυξης είναι προς αντίθετη κατεύθυνση. Πράγματι, το ποσοστό της αγροτικής ανάπτυξης στη συνολική πίτα είναι το μεγαλύτερο και αντιστοιχεί στο 41% και στο 39% του προϋπολογισμού το 2016 και το 2014 αντιστοίχως.

    Ως εκ τούτου, οι προσδοκίες διαφέρουν σημαντικά από την πραγματική κατανομή του προϋπολογισμού της ΕΕ -και οι αντιλήψεις δεν φαίνεται να έχουν αλλάξει σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Ενώ οι αναμενόμενες δαπάνες της ΕΕ στη γεωργία και στην αγροτική ανάπτυξη θεωρούνται ότι είναι εντυπωσιακές μικρότερες, η κατανομή των κεφαλαίων στη δημόσια υγεία, στην ενέργεια και στην πολιτική κλιματικής αλλαγής, έχει σε μεγάλο βαθμό υπερεκτιμηθεί από τους πολίτες της ΕΕ. Επομένως, αυτά τα ευρήματα θα πρέπει να αποσαφηνίσουν τις αντιλήψεις των πολιτών της ΕΕ για την κατανομή του προϋπολογισμού της ΕΕ.

    Δεν είναι σαφές εάν αυτές οι αντιλήψεις αντικατοπτρίζουν τις επιθυμίες των πολιτών στο πώς θα ήθελαν να δαπανηθεί ο προϋπολογισμός της ΕΕ ή απλώς στερούνται πληροφοριών. Μια τέτοια απόκλιση αντιλήψεων από την πραγματικότητα ωστόσο απειλεί τη νομιμότητα του προϋπολογισμού και τις προσπάθειες που θα πρέπει να γίνουν για την ευθυγράμμισή τους.

    sfgfcf

    © Copyright Bruegel. Η μετάφραση του κειμένου έγινε από το Capital.gr. Η δημοσίευση της ελληνικής μετάφρασης δεν αποτελεί προϊόν επίσημης συνεργασίας 

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: http://bruegel.org/2018/01/eu-budget-expectations-vs-reality/

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων