Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 23-Μαϊ-2018 00:24

    O Ρομάν Αμπράμοβιτς και η επόμενη σταυροφορία της Βρετανίας

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Therese Rafael 

    Ως ιδιοκτήτη του θριαμβευτή ποδοσφαιρικού συλλόγου Chelsea, η απουσία του Ρομάν Αμπράμοβιτς από τον τελικό του Κυπέλλου Αγγλίας του Σαββάτου στο Λονδίνο έκανε μεγάλη αίσθηση. Τι θα μπορούσε να κρατήσει μακριά τον Ρώσο δισεκατομμυριούχο, ενώ η ομάδα του κατακτούσε το 15ο τρόπαιο στην ιστορία της;

    Σύμφωνα με αρκετές ανώνυμες πηγές, υπήρξαν "καθυστερήσεις" στην ανανέωση της επενδυτικής του βίζας, μια εξήγηση που αμέσως έγειρε ερωτήματα σχετικά με το αν παρακολουθούμε άλλη μια πράξη στο έργο της εντεινόμενης διαμάχης του Ην. Βασιλείου με τη Ρωσία.

    Μετά τη δηλητηρίαση του πρώην Ρώσου κατασκόπου Σεργκέι Σκριπάλ και της κόρης του το Μάρτιο, η Βρετανίδα Πρωθυπουργός Theresa May κατηγόρησε τη Ρωσία και απέλασε 23 Ρώσους διπλωμάτες. Κι αυτή ήταν μόνο η αρχή, υποσχέθηκε. Δεσμεύτηκε επίσης να επανεξετάσει το βρετανικό καθεστώς επενδυτικής βίζας, το οποίο επέτρεψε σε 2.000 πλούσιους Ρώσους να διεκδικήσουν την υπηκοότητα.

    Ο ίδιος ο Αμπράμοβιτς έχει εν γένει αποφύγει τις αντιπαραθέσεις που έχουν εμπλέξει άλλους Ρώσους στο Ηνωμένο Βασίλειο και δεν υπάρχει κάποια ένδειξη ότι έχει κάνει κάτι μεμπτό. Η καθυστέρηση μπορεί να οφείλεται σε έναν γραφειοκρατικό γολγοθά ή στο πολιτικό ισοδύναμο της παρενόχλησης αμερικανικών πλοίων από ρωσικά αεροσκάφη. Αλλά άλλοι Ρώσοι με ακίνητα στο Λονδίνο - και ξένοι επενδυτές από τη Ρωσία, την Κίνα, τη Σαουδική Αραβία και άλλες μη ευρωπαϊκές χώρες - θα παρακολουθούν στενά σε περίπτωση που σχετίζεται με την υπόσχεση της May. Άλλωστε, ακόμη και μια καλά αιτιολογημένη αντίδραση μπορεί να επηρεάσει αθώα θύματα και η αποκατάσταση δεν θα είναι εύκολη.

    Το διακύβευμα είναι πολύ υψηλότερο από τη δυνατότητα του Αμπράμοβιτς να σηκώσει το επόμενο κύπελλο. Η Βρετανία διαπραγματεύεται αυτή την περίοδο την έξοδό της από την Ευρώπη, θέτοντας πιθανώς σε κίνδυνο μια μεγάλη πηγή ξένων επενδύσεων κατά τη διαδικασία. Χάρη στον αυστηρό έλεγχο του κόσμου και των μέσων μαζικής ενημέρωσης, έχει γίνει πιο επιφυλακτική όσον αφορά την επενδυτική κουλτούρα που έχει καταστήσει τη χώρα -και το Λονδίνο ειδικότερα- έναν εξαιρετικά ελκυστικό προορισμό για το παράνομο χρήμα καθώς και για τα νόμιμα κεφάλαια. Αυτό είναι κάτι δύσκολο για μια κυβέρνηση να χειριστεί, πόσω μάλλον για μία κατακερματισμένη όπως της May.

    Οι εκκλήσεις για δράση έγιναν πιο ηχηρές τη Δευτέρα, όταν μια κοινοβουλευτική έκθεση αποδέχτηκε ένα ευρύ φάσμα αντιμέτρων στη ρωσική διαφθορά. Ήταν ακόμη ένα σημάδι ότι η διάθεση στο Λονδίνο είχε αλλάξει δραματικά από τον απόηχο της χρηματοπιστωτικής κρίσης, όταν κυριαρχούσε το "ελαφρύ" ρυθμιστικό πλαίσιο.

    Περίπου το ήμισυ του βρετανικού αποθέματος άμεσων επενδύσεων ύψους άνω του 1 τρισεκατομμυρίου λιρών (1,34 τρισεκατομμύρια δολάρια) προέρχεται από χώρες εκτός της ΕΕ - μεγάλο μέρος αυτού από τους επενδυτές που επιθυμούν να έχουν πρόσβαση στην ενιαία αγορά της ΕΕ. Μια έκθεση από το Κέντρο Οικονομικής Απόδοσης του London School of Economics εκτίμησε ότι το Brexit θα μπορούσε να οδηγήσει σε συρρίκνωση κατά 22% των άμεσων ξένων επενδύσεων κατά την επόμενη δεκαετία, επιφέροντας μείωση 3,4% στο πραγματικό εισόδημα. Καθώς η Βρετανία προετοιμάζεται να εγκαταλείψει την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οικονομία της πρέπει να διατηρήσει όσο το δυνατόν περισσότερα ξένα κεφάλαια.

    Ενώ τα μέτρα κατά του ξεπλύματος χρήματος έχουν ενισχυθεί τα τελευταία χρόνια, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Βρετανία έχει πρόβλημα με το βρώμικο χρήμα και δεν έχει τη βούληση ή τα μέσα για να κάνει κάτι γι 'αυτό. Η Εθνική Υπηρεσία Εγκλήματος του Ηνωμένου Βασιλείου εκτιμά ότι πάνω από 90 δισεκατομμύρια λίρες (120,84 δισ. δολάρια) παράνομων χρηματικών ροών διέρχονται από το Ην. Βασίλειο, μεγάλο μέρος των οποίων συνδέεται με Ρώσους πολίτες. Σύμφωνα με τη Διεθνή Διαφάνεια, βρετανική ιδιοκτησία αξίας περίπου 4,4 δισ. λιρών (5,9 δισεκατομμύρια δολάρια) συνδέεται με ύποπτο πλούτο, με το 1/5 αυτής να ελέγχεται από Ρώσους.

    Η βρετανική βίζα επενδυτών Tier 1 εισήχθη κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης για την προσέλκυση ξένων επενδυτών και εξαιρετικά ταλαντούχων εργαζομένων, με την ελπίδα να αναζωπυρώσουν μια οικονομία που παράπαιε. Η επένδυση 2 εκατομμυρίων λιρών (σε κρατικά ομόλογα ή μετοχές) στρώνει το μονοπάτι για άδεια παραμονής, το οποίο διαρκεί πέντε χρόνια. 10 εκατομμύρια λίρες περιορίζουν την αναμονή στα δύο έτη. Πριν το 2015, το υπουργείο Εσωτερικών της Βρετανίας βασιζόταν στις τράπεζες για να ελέγξει την πηγή πλούτου των αιτούντων και οι τράπεζες λάμβαναν την άδεια θεώρησης του Υπουργείου Εσωτερικών ως σημάδι ότι είχαν ήδη ελεγχθεί. Ως αποτέλεσμα, κανείς δεν έκανε έλεγχο.

    Οι κανόνες έγιναν αυστηρότεροι το 2015 και ο αριθμός των υποψηφίων μειώθηκε. Ωστόσο, οι ρυθμιστικές αρχές εξακολουθούν να βασίζονται στις τράπεζες για τον έλεγχο. Οι τράπεζες πρέπει να μένουν ικανοποιημένες ως προς την προέλευση του πλούτου, αλλά το πώς το κάνουν αυτό εξαρτάται από τις ίδιες. Ορισμένες μπορεί να απαιτήσουν αυστηρά αποδεικτικά στοιχεία. Άλλες θα δώσουν έγκριση με πολύ λιγότερα.

    Ένα νέο εργαλείο, το Διάταγμα Αδικαιολόγητου Πλουτισμού, εισήχθη τον Ιανουάριο για να αναγκάσει τους υπόπτους να αποδείξουν την προέλευση του πλούτου τους αντί να αφήσουν το βάρος της απόδειξης στις αρχές. Πρόκειται για ένα αστικό μέτρο - και όχι για ένα ποινικό - που βάζει στοπ στον ενθουσιασμό των αρχών να επενδύουν χρόνο και χρήμα για τη στοχοποίηση περιουσιακών στοιχείων. Ένας εναγόμενος μπορεί να επικαλεστεί το προνόμιο κατά της αυτοενοχοποίησης ή άλλες αμυντικές πρακτικές που μπορεί να περιπλέξουν τις προσπάθειες να αποδειχθεί ότι τα κέρδη είναι παράνομα. Πολλοί Ρώσοι ολιγάρχες έχουν τώρα πηγές πλούτου που θα μπορούσαν να αντέξουν σε τέτοιο νομικό έλεγχο. Δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση δίχτυ προστασίας για τους διεφθαρμένους αξιωματούχους.

    Η κοινοβουλευτική έκθεση της Δευτέρας προχωρά πολύ περισσότερο, τόσο στην περιγραφή των εμποδίων για την καταπολέμηση της διαφθοράς όσο και στην υιοθέτηση πιο επιθετικών πρακτικών. Επισημαίνει την ασυμμετρία ανάμεσα στις εξελιγμένες μεθόδους ξεπλύματος χρήματος και στην απουσία πόρων και εμπειρογνωμοσύνης στις κυβερνητικές υπηρεσίες που έχουν επιφορτιστεί με τον εντοπισμό τους.

    Η κοινοβουλευτική έκθεση προτείνει κάθε τι δυνατό για το πρόβλημα, που είναι μια χαρά για έκθεση. Αλλά υπάρχουν καλύτερες και απλούστερες λύσεις. Δεδομένων των προβλημάτων σε άλλους τομείς του δημοσίου και των προκλήσεων του Brexit δεν βλέπω οι υπηρεσίες αυτές να λαμβάνουν ξαφνικά ώθηση από χρηματοδότηση. Η άσκηση πίεσης στις offshore περιοχές για την ενίσχυση της διαφάνειας και η καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος που ξεκινά εκεί μοιάζει με πολύ καλύτερη χρήση των πόρων από ό,τι το κυνήγι των εισηγμένων στα χρηματιστήρια του Λονδίνου.

    Όσο για τις βίζες των επενδυτών, πολλές χώρες τις έχουν, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ. Σήμερα ένα διαβατήριο της ΕΕ πωλείται στη Μάλτα ή στην Κύπρο με λιγότερη ταλαιπωρία. Κάποιοι επενδυτές, συμπεριλαμβανομένων των ευυπόληπτων, θα βρουν πιο εύκολο δρόμο. Εάν η Βρετανία θέλει να κυνηγήσει σοβαρά το βρώμικο χρήμα, θα υπάρχει κάποιο κόστος για την υιοθέτηση μιας νέας, αυστηρότερης κουλτούρας ελέγχων. Και δεν πειράζει καθόλου. Η Βρετανία έχει την πολυτέλεια να είναι επιλεκτική –δεδομένου ότι τώρα εργάζεται πιο σκληρά για να προσελκύει πραγματικά ταλέντα, αντί για σκέτο πλούτο, μετά το Brexit. Αυτή είναι μια πόρτα που δεν έχει την πολυτέλεια να κλείσει.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων