Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 14-Μαρ-2018 00:06

    To Brexit βλάπτει την Ευρώπη -αλλά περισσότερο βλάπτει το Ηνωμένο Βασίλειο

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    To Brexit βλάπτει την Ευρώπη -αλλά περισσότερο βλάπτει το Ηνωμένο Βασίλειο

    Του Leonid Bershidsky

    Έχουν υπάρξει πολυάριθμες εκτιμήσεις για το κόστος του Brexit στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά λιγότερες όμοιές τους για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ωστόσο, τέτοιου είδους υπολογισμοί κάνουν την εμφάνισή τους σταδιακά και, ενώ το κόστος του Brexit στην Ευρώπη είναι σοβαρό, είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί η ΕΕ έχει ισχυρότερη διαπραγματευτική θέση.

    Τη Δευτέρα, η συμβουλευτική εταιρεία Oliver Wyman με έδρα στη Νέα Υόρκη και η δικηγορική εταιρεία Clifford Chance με έδρα στο Λονδίνο, δημοσίευσαν μια έκθεση σχετικά με τo "κόστος της γραφειοκρατίας" μίας λεγόμενης "μη-συμφωνίας" για το Brexit. Εξέτασαν τις ζημιές για τους εισαγωγείς και τους εξαγωγείς από την πρόσθετη γραφειοκρατία, αλλά όχι τις έμμεσες οικονομικές επιπτώσεις στις επιχειρήσεις που βρίσκονται κάτω από τις καθιερωμένες αλυσίδες εφοδιασμού.

    Το συμπέρασμά τους; Το άμεσο ετήσιο κόστος της μετάβασης στους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου - το πρότυπο δηλαδή για την αντικατάσταση των διμερών συμφωνιών - εκτιμάται στα 27 δισ. στερλίνες για το Ηνωμένο Βασίλειο και στα 31 δισ. στερλίνες για την ΕΕ των 27. Αυτό είναι μόνο το 0,5% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας (ένα μέτρο που προσθέτει τις επιδοτήσεις στην οικονομική παραγωγή και αφαιρεί τους φόρους) για την ΕΕ, αλλά το 1,5% για το Ηνωμένο Βασίλειο. Η ζημιά είναι αμοιβαία, αλλά είναι τρεις φορές χειρότερη για το Ηνωμένο Βασίλειο, δεδομένου του μεγέθους της Ένωσης.

    Οι προβλέψεις της Oxford Economics στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Ιανουάριο, ηχούν "καμπανάκι" συναγερμού, καθώς προβλέπουν ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα υποφέρει περισσότερο από την ΕΕ, αν και οι αριθμοί αυξάνονται με την προσθήκη του έμμεσου κόστους. Μέχρι το 2020, η Oxford Economics εκτιμά ζημιές 112 δισ. ευρώ για την ΕΕ (137 δισ. δολ.) και 125 δισ. στερλίνες (174 δισ. δολ.) για το Ηνωμένο Βασίλειο. Ωστόσο, μόνο ένα μικρό ποσοστό - περίπου 50 δισ. ευρώ έως το 2020 στην ΕΕ – αντιπροσωπεύει τις άμεσες ζημιές για τους εξαγωγείς και τους εισαγωγείς.

    Και στις δύο μελέτες, το πλεονέκτημα της ΕΕ φαίνεται ισχυρό. Αλλά υπονομεύεται ελαφρώς από την άνιση γεωγραφική και τομεακή επέκταση του κόστους. Η Γερμανία, σύμφωνα με την έκθεση των Oliver Wyman και Clifford Chance, θα δεχτεί το μεγαλύτερο πλήγμα. Τα τέσσερα οικονομικά ισχυρότερα κρατίδιά της - Βαυαρία, Βάδη-Βυρτεμβέργη, Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία και Κάτω Σαξονία - απορροφούν το 70% των ζημιών σύμφωνα με τη μελέτη. Αυτό οφείλεται στη δυναμική των εξαγωγών τους στην αυτοκινητοβιομηχανία και σε άλλους κλάδους της βιομηχανίας.

    Σε ολόκληρη την ΕΕ, πέντε κλάδοι – η αυτοκινητοβιομηχανία, τα τρόφιμα και η γεωργία, οι βιομηχανίες, τα χημικά και τα καταναλωτικά αγαθά - αντιπροσωπεύουν το 70% του κόστους. Δεν είναι περίεργο που οι Βρετανοί διαπραγματευτές άρχισαν να μιλάνε με τους αρμόδιους για τη λήψη αποφάσεων σε συγκεκριμένες χώρες και όχι με εκείνους που εκπροσωπούν την ΕΕ. Ορισμένα μέρη της Ευρώπης έχουν μεγαλύτερο κίνητρο για να προβούν σε μία συμφωνία, σε σύγκριση με άλλες.

    Το πρόβλημα με αυτή τη στρατηγική είναι ότι οι τομείς που πλήττονται αφορούν σε  μεγάλο βαθμό μεγάλες εταιρείες. Με την πάροδο του χρόνου, θα είναι σε θέση να μετριάσουν τις ζημιές. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι επιχειρήσεις αεροναυπηγικής, που αναμένεται να δεχτούν το πιο σοβαρό πλήγμα, έχουν επίσης καλύτερες ευκαιρίες να μειώσουν το άμεσο κόστος "γραφειοκρατίας", ανέφερε η έκθεση. Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους σε "εγχώριους προμηθευτές ή σε ορισμένες περιπτώσεις να αλλάξουν την τοποθεσία της τελικής συναρμολόγησης".

    Όσος περισσότερος χρόνος χρειάζεται για να οριστικοποιηθεί το Brexit και μια νέα εμπορική συμφωνία, τόσο καλύτερα προετοιμασμένες θα είναι αυτές οι επιχειρήσεις και τόσο λιγότερες πραγματικές ζημίες θα υποστούν. Αυτό εξηγεί γιατί η ΕΕ δεν βιάζεται και γιατί κατά πάσα πιθανότατα είναι ανώφελο για το Ηνωμένο Βασίλειο να δοκιμάσει την ενότητα της ΕΕ. Οι σημαντικοί εργοδότες λειτουργούν εντός της δικής τους τροχιάς. Θα τους πάρει μερικά χρόνια για να προσαρμοστούν στον μετά το Brexit κόσμο, αλλά το κόστος θα είναι περιορισμένο.

    Είναι οι μικρότερες επιχειρήσεις που θα δυσκολευτούν περισσότερο να προσαρμοστούν, και κάποιες θα αποτύχουν να το κάνουν. Αλλά η Ευρώπη έχει και εδώ ένα πλεονέκτημα, χάρη στο μέγεθός της. Εάν η έκθεση της Δευτέρας βγει αληθινή και αυτές οι επιπτώσεις εντοπιστούν σε λίγες βιομηχανίες και περιφέρειες, η Ευρώπη έχει πολύ περισσότερες περιφέρειες για να "μοιράσει" το κόστος. Η συνολική επίπτωση στις εθνικές οικονομίες θα είναι πιο περιορισμένη στην Ευρώπη συγκριτικά με το Ηνωμένο Βασίλειο.

    Σύμφωνα με τις Oliver Wyman και Clifford Chance, μια εμπορική συμφωνία κοντά στη σημερινή θα μείωνε δραστικά το κόστος και για τις δύο πλευρές. Αλλά είναι προφανές ότι η Βρετανία δεν ενδιαφέρεται για μία τέτοια επιλογή. Είναι όλο και πιο πιθανό οι δύο πλευρές να αντιμετωπίσουν οδυνηρές οικονομικές επιπτώσεις, με τις μεγάλες επιχειρήσεις να απορροφούν τις περισσότερες. Όσον αφορά το καλύτερο δυνατό σενάριο, δεν είναι και σπουδαίο. Αλλά είναι το καλύτερο το οποίο μπορούν να ελπίζουν εφ 'όσον το Ηνωμένο Βασίλειο επιμένει να "πληγώσει" χειρότερα τον εαυτό του απ’ όσο τον πρώην εταίρο του.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ