Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 19-Μαϊ-2017 00:08

    Συμβουλή δημοσιονομικής πολιτικής προς τους τρεις μεγάλους της ΕΕ

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Από τη συντακτική ομάδα του Bloomberg View

    Σε μια νέα ένδειξη εμπιστοσύνης για την ανάκαμψη της ευρωζώνης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναβάθμισε τις προβλέψεις της για το ρυθμό ανάπτυξης της περιοχής. Αυτό, βέβαια, εγείρει το εξής ερώτημα: Ήρθε η ώρα οι κυβερνήσεις να αρχίσουν να συσφίγγουν τη δημοσιονομική πολιτική προκειμένου να εξυγιάνουν τα δημόσια οικονομικά τους;

    Εξαρτάται. Πολλές χώρες της Ευρωζώνης έχουν ανησυχητικά υψηλά επίπεδα δημόσιου χρέους και ο καλύτερος χρόνος να το μειώσουν είναι όταν οι οικονομίες τους αναπτύσσονται. Αλλά δεν είναι όλοι στην ίδια θέση. Για ορισμένους, όπως η Ιταλία, είναι απαραίτητη μια αυστηρότερη δημοσιονομική πολιτική. Για άλλους, όπως η Γαλλία, είναι λιγότερο επείγουσα. Η Γερμανία είναι διαφορετική περίπτωση: Μια πιο χαλαρή δημοσιονομική πολιτική, με χαμηλότερους φόρους και περισσότερες δημόσιες επενδύσεις, θα είχε νόημα.

    Η επιλογή της Ιταλίας είναι απλή. Παρά την ήπια επιτάχυνση της ανάπτυξης, το δημόσιο χρέος της συνεχίζει να αυξάνεται - και εκτιμάται ότι θα φτάσει το 133% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος φέτος. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αναμένεται να μειώσει το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων της το επόμενο έτος, οπότε ενδέχεται σύντομα η χρηματοδότηση των ελλειμμάτων να γίνει πιο δύσκολη υπόθεση. Η Ιταλία πρέπει να δείξει στους επενδυτές ότι είναι σοβαρή όσον αφορά την πειθαρχία στον προϋπολογισμό της. Αυτό απαιτεί μέτρια σύσφιξη της δημοσιονομικής πολιτικής - αρκετή για να βάλει το χρέος σε ένα αξιόπιστο καθοδικό μονοπάτι.

    Η ανάγκη δημοσιονομικής επέκτασης στη Γερμανία είναι λιγότερο προφανής. Η παραγωγή αυξήθηκε κατά 0,6% το πρώτο τρίμηνο, ενώ το ποσοστό ανεργίας είναι μόλις 4%. Ο προϋπολογισμός είναι ελαφρώς πλεονασματικός, γεγονός που βοήθησε να μειωθεί το δημόσιο χρέος κάτω από το 70% του ΑΕΠ. Τι πρόβλημα υπάρχει με αυτό;

    Η μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης έχει ιδιαίτερο ρόλο. Η δημοσιονομική επέκταση στη Γερμανία θα αύξανε τη ζήτηση σε άλλες χώρες, βοηθώντας στην ανάκαμψή τους και ενδυναμώνοντας την Ευρώπη ως σύνολο. Ειδικότερα, μια ισχυρότερη επέκταση στην Ευρωζώνη θα επέτρεπε στην ΕΚΤ να τερματίσει νωρίτερα την ποσοτική χαλάρωση. Στους ηγέτες της Γερμανίας δεν άρεσε ποτέ το QE. Η απαλλαγή από αυτό το ταχύτερο δυνατό λογικά θα τους βόλευε. Ένα ακόμα πράγμα: η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο πλεόνασμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στον κόσμο -και αυτό το πλεόνασμα, στην πραγματικότητα, επενδύεται στο εξωτερικό. Γιατί να μην διοχετευτεί μέρος αυτού πίσω στη Γερμανία, μέσω υψηλότερων δημόσιων επενδύσεων;

    Η Γαλλία βρίσκεται κάπου ανάμεσα. Η κυβέρνηση έχει επανειλημμένως αποτύχει να ρίξει το δημοσιονομικό έλλειμμα κάτω από το 3% του ΑΕΠ που επιτρέπει το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης της Ευρώπης. Το δημόσιο χρέος είναι πολύ υψηλό - αλλά οι αποδόσεις των ομολόγων έχουν μειωθεί από τότε που οι επενδυτές πείστηκαν ότι ο Emmanuel Macron θα κερδίσει την προεδρία της Γαλλίας, γεγονός που δείχνει ότι οι επενδυτές είναι πρόθυμοι να δώσουν μια ευκαιρία στον ίδιο και τη μεταρρυθμιστική του ατζέντα.

    Δεν υπάρχει άμεση απειλή για τη σταθερότητα, οπότε ο Macron μπορεί για την ώρα να διατηρήσει αμετάβλητη τη δημοσιονομική του πολιτική. Εάν η οικονομία αναπτυχθεί ταχύτερα του αναμενόμενου, το έλλειμμα θα συρρικνωθεί περαιτέρω, ακόμη και με την ίδια δημοσιονομική πολιτική (υπό την επιρροή των αυτόματων σταθεροποιητών).

    Η Ευρωζώνη εξακολουθεί να χρειάζεται μια πιο ολοκληρωμένη δημοσιονομική πολιτική, με έναν κοινό προϋπολογισμό που θα βοηθήσει την οικονομία του μπλοκ να αντιμετωπίσει τον επιχειρηματικό κύκλο. Προς το παρόν, αυτό δεν συμβαίνει. Μέχρι να συμβεί, τα κράτη μέλη θα πρέπει να χαράξουν τις δικές τους δημοσιονομικές διαδρομές μέσω της ανάκαμψης.

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ