Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 06-Ιουλ-2018 00:45

    Τι χρειάζεται για να μην χάσεις τη δουλειά σου

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιάννη Μαστρογεωργίου

    Η ανθρωπότητα προσπάθησε πάντα να εξομαλύνει τις χειρωνακτικές εργασίες. Από την πρώτη χρήση των ζώων ως εργαλεία έως τη δημιουργία της γραμμής παραγωγής στο εργοστάσιο, θέλαμε πάντα να κάνουμε τα πράγματα καλύτερα, γρηγορότερα και φθηνότερα.

    Αλλά κάθε νέα αυγή του αυτοματισμού, όπως τώρα με την Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση, οδηγεί σε φόβους ότι ακούραστα, εύκολα αντικαταστάσιμα μηχανήματα θα εξαλείψουν την ανθρώπινη απασχόληση.

    Οι νικητές και οι ηττημένοι του αυτοματισμού

    Σήμερα οι δεξιότητες εργασίας τοποθετούνται σε πέντε ξεχωριστές κατηγορίες: φυσική και χειροκίνητη, βασικών γνωστικών απαιτήσεων, υψηλότερων γνωστικών απαιτήσεων, κοινωνικής και συναισθηματικής υποδομής και τεχνολογικής ειδίκευσης. 

    Οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν μια σειρά από αυτές τις δυνατότητες σε ένα ευρύ πεδίο εργασιών. Οι φυσικές και χειρωνακτικές δεξιότητες περιλαμβάνουν καθήκοντα που θα μπορούσαν να εκτελεστούν από σχετικά ανειδίκευτο εργατικό δυναμικό, όπως οι οδηγοί και οι εργαζόμενοι στη γραμμή συναρμολόγησης, καθώς και ειδικευμένοι εργαζόμενοι, συμπεριλαμβανομένων των νοσοκόμων, των ηλεκτρολόγων και των τεχνιτών.

    Οι βασικές γνωστικές ικανότητες, χρειάζονται σε εργαζομένους όπως οι ταμίες, το προσωπικό εξυπηρέτησης πελατών και όσοι ασχολούνται με την εισαγωγή και την επεξεργασία δεδομένων χαμηλού επιπέδου, όπως οι δακτυλογράφοι.

    Μια μεγάλη ποικιλία καθηκόντων που εκτελούνται σήμερα από άτομα που ειδικεύονται σε τέτοιες δεξιότητες στις ΗΠΑ και σε 14 χώρες της Δυτικής Ευρώπης είναι πιθανό να αυτοματοποιηθούν, σύμφωνα με τη McKinsey. 

    Ο αριθμός των ωρών που αφιερώθηκαν στις βασικές γνωστικές δεξιότητες στις ΗΠΑ ήταν 53 δισεκατομμύρια το 2016, με 14% λιγότερο έως το 2030 και οι 62 δισεκατομμύρια αντίστοιχες ώρες στη Δυτική Ευρώπη θα μειωθούν κατά 17%.

    Ωστόσο, από την άλλη θα υπάρξει μία σημαντική αύξηση της ζήτησης για περισσότερες ώρες εργασίας σε σχέση με τα άλλα τρία σύνολα δεξιοτήτων, τα οποία είναι:

    Υψηλότερες γνωστικές ικανότητες: οι δεξιότητες αυτές περιλαμβάνουν προηγμένη εκπαίδευση, ποσοτικές και στατιστικές δεξιότητες, κριτική σκέψη και σύνθετη επεξεργασία πληροφοριών. Οι γιατροί, οι λογιστές, οι αναλυτές της έρευνας, οι συγγραφείς και οι συντάκτες περιεχομένου συνήθως εντάσσονται σε αυτή την ομάδα.

    Κοινωνικές και συναισθηματικές ή λεγόμενες "μαλακές δεξιότητες": αυτές περιλαμβάνουν την ικανότητα στην επικοινωνία και τη διαπραγμάτευση, την ενσυναίσθηση, τη δυνατότητα να μαθαίνουν συνεχώς, να διαχειρίζονται ομάδες ατόμων και να προσαρμόζονται. Η ανάπτυξη των επιχειρήσεων, ο προγραμματισμός, η αντιμετώπιση συμβάντος έκτακτης ανάγκης και η παροχή συμβουλών απαιτούν αυτές τις δεξιότητες.

    Τεχνολογικές: αυτές περικλείουν σήμερα... τα πάντα, από τις βασικές μέχρι τις προηγμένες δεξιότητες πληροφορικής, την ανάλυση δεδομένων, τη μηχανική μάθηση και την έρευνα. Αυτές είναι οι δεξιότητες που πιθανόν να είναι και οι πιο υψηλά αμειβόμενες, καθώς οι εταιρείες αναζητούν περισσότερους προγραμματιστές λογισμικού, χειριστές και προγραμματιστές ρομπότ κλπ. 

    Μετατόπιση των δεξιοτήτων

    Βρισκόμαστε σε μία περίοδο μετάβασης από δραστηριότητες που απαιτούν μόνο βασικές γνωστικές δεξιότητες σε εκείνες που χρησιμοποιούν υψηλότερες γνωστικές δεξιότητες. 

    Η ζήτηση υψηλότερων γνωστικών δεξιοτήτων όπως η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η λήψη αποφάσεων και η σύνθετη επεξεργασία πληροφοριών θα αυξηθούν μέχρι το 2030 με αθροιστικούς διψήφιους ρυθμούς.

    Η ζήτηση για υψηλότερες γνωστικές δεξιότητες στις ΗΠΑ το 2030 θα αυξηθεί κατά 9% πάνω από τις 62 δισεκατομμύρια ώρες που έχουν καταγραφεί το 2016 και αντιστοίχως τα 78 δισεκατομμύρια που εργάστηκαν στη Δυτική Ευρώπη θα σημειώσουν αύξηση κατά 7% την ίδια περίοδο.

    Εν τω μεταξύ, η ζήτηση για κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες θα αυξηθεί κατά 26% στην ΕΕ. Ο ανταγωνισμός για εργαζόμενους υψηλής ειδίκευσης θα αυξηθεί, ενώ ο εκτοπισμός (η απώλεια ή η μετακίνηση θέσεων εργασίας) θα επικεντρωθεί κυρίως σε εργαζόμενους χαμηλής ειδίκευσης, συνεχίζοντας μια τάση που επιδείνωσε την εισοδηματική ανισότητα στις μισθωτές εργασίες. 

    Πού καταλήγουν όλα αυτά; Στην ανάγκη να δημιουργηθεί μία κουλτούρα δια βίου μάθησης που θα διέπει την Πολιτεία και τις επιχειρήσεις. Και το κράτος οφείλει να δομήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για τις ανάγκες των πολιτών, όπως γίνεται πχ στη Σιγκαπούρη που το Κράτος προσκαλεί τους πολίτες άνω των 25 ετών να παρακολουθήσουν κάποιο από τα προγράμματα διά βίου μάθησης που παρέχουν τα ιδρύματα, αλλά και οι επιχειρήσεις να κατανοήσουν ότι οι εργαζόμενοι τους είναι το "κεφάλαιο" τους και αξίζει να το τοκίζουν συνεχώς. 

    * Ο κ. Γιάννης Μαστρογεωργίου είναι Γενικός Διευθυντής Ινστιτούτου Δημοκρατίας Κ. Καραμανλής
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ