Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 05-Ιουν-2018 13:46

    Εταιρική Υπευθυνότητα στην Ελλάδα: προοπτικές για το μέλλον

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νίκου Αυλώνα 

    Τα τελευταία χρόνια και παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες, είναι εμφανής η αυξημένη ενεργοποίηση μεγάλων κυρίως επιχειρήσεων για θέματα που αφορούν την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον. Κάποιες επιχειρήσεις υιοθετούν μια πιο στρατηγική προσέγγιση στα θέματα αυτά και δημοσιεύουν τις επιδόσεις τους σε θέματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης  χρησιμοποιώντας διεθνή πρότυπα και συμμετέχοντας στο Εθνικό Δείκτη Εταιρικής Υπευθυνότητας CRI. Η προσέγγισή τους αυτή φαίνεται ότι συνδέεται και με βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα, δηλαδή η επιχείρηση που κάνει καλό στην κοινωνία κάνει καλό και στην ίδια.

    Βάσει της πρόσφατης ετήσιας Έρευνας του Κέντρου Αειφορίας (CSE), εκτιμάται ότι το συνολικό ποσό της επένδυσης των εταιρειών που εκδίδουν Εκθέσεις Εταιρικής Υπευθυνότητας είναι περίπου 40 - 50 εκατομμύρια Ευρώ ετησίως . Επιπλέον  τo 2017 συνεχίστηκε η ανοδική τάση στην έκδοση εκθέσεων εταιρικής υπευθυνότητας. Συγκεκριμένα εκδόθηκαν 79 Εκθέσεις Εταιρικής Υπευθυνότητας, 36,7% περισσότερες σε σχέση με την περίοδο 2012.

    Οι 79 αυτές εταιρείες που εξέδωσαν έκθεση εταιρικής υπευθυνότητας  αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό τμήμα της ελληνικής οικονομίας. Συγκεκριμένα, απασχολούν περισσότερους από 150.000 εργαζόμενους και έχουν συνολικό κύκλο εργασιών που ξεπερνά τα 56 δισεκατομμύρια ευρώ δηλαδή αποτελούν ένα σημαντικό ποσοστό του ΑΕΠ. Η τάση αυτή σε συνδυασμό με τη νέα νομοθεσία 4403/2016 θα μπορούσε να αυξήσει δυνητικά τη θετική συμβολή των επιχειρήσεων στην κοινωνία και οικονομία.

    Μερικές φορές όμως οι αριθμοί δεν δείχνουν πάντα την πραγματική εικόνα και το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση της Εταιρικής Υπευθυνότητας για τους παρακάτω λόγους:

    * Παρόλο που 80 Εταιρείες δημοσιεύουν στοιχεία για την εταιρική υπευθυνότητα, δεν σημαίνει ότι όλες οι εταιρείες ενδιαφέρονται για ουσιαστική συμβολή σε κοινωνικά και περιβαλλοντικά θέματα.

    * Η δημοσιοποίηση στοιχείων ετησίως για την Εταιρική Υπευθυνότητα σε συνδυασμό με την επικοινωνία που γίνεται δεν σημαίνει ότι πέρα από τον απολογισμό δράσεων και στοιχείων υπάρχει και πραγματικό ενδιαφέρον για βελτίωση πέρα από τη βελτίωση της εταιρικής εικόνας και επικοινωνίας. 

    * Μόλις 20 περίπου από αυτές τις εταιρείες έχουν αξιολογηθεί από τα εξαιρετικά κριτήρια του Εθνικού Δείκτη Εταιρικής Ευθύνης CR Index, ενώ ελάχιστες έχουν δεχθεί εξωτερική αξιολόγηση πιστοποίησης των στοιχείων που δηλώνουν. 

    Είναι προφανές ότι όλα τα παραπάνω είναι ευχάριστα νέα και λιγότερα ευχάριστα, ανάλογα με την ανάγνωση που κάνει κάποιος, για την Ελληνική Κοινωνία και οικονομία που σε καιρούς κρίσης θα μπορούσε να δεχθεί ουσιαστική εθελοντική υποστήριξη από σημαντικό αριθμό εταιρειών που δίνουν το καλό παράδειγμα σε όλες τις υπόλοιπες. Φυσικά 79 επιχειρήσεις δεν φτάνουν να κάνουν τη μεγάλη διαφορά και για το λόγο αυτό θα χρειαστεί να ενεργοποιηθούν περισσότερες επιχειρήσεις αλλά και οργανισμοί του Δημόσιου τομέα στο άμεσο μέλλον.

    * Ο κ. Νίκος Αυλώνας είναι Πρόεδρος Κέντρου Αειφορίας -CSE, Aντιπρόεδρος Ινστιτούτου Εταιρικής Υπευθυνότητας

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ