Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 14-Σεπ-2017 00:05

    Γιατί η περιοχή του "Silicon Δέλτα" στην Κίνα θα ηγηθεί της ψηφιακής επανάστασης

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Montgomery Ho

    Η επόμενη ιδέα που θα αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού της παγκόσμιας τεχνολογίας είναι πιθανό να προέλθει από την περιοχή που αποκαλείται "Silicon Δέλτα", ένα σύμπλεγμα πόλεων στην επαρχία Guangdong της Κίνας, όπου εδρεύουν πολλές από τις πιο καινοτόμες επιχειρήσεις της χώρας.

    Είναι απλώς θέμα χρόνου. Ο συνδυασμός επιχειρηματικότητας, δημιουργικότητας, δομής της αγοράς, υποδομών επικοινωνίας και της τεράστιας κλίμακας του τεχνολογικού κλάδου στην ηπειρωτική Κίνα θα καταστήσει τη χώρα ηγέτιδα σε αυτόν τον τομέα σύντομα. 

    Είναι εύκολο να εντοπίσει κανείς τα αποδεικτικά στοιχεία, ειδικά στην περιοχή του Δέλτα του ποταμού Pearl. To Shenzhen και η ευρύτερη περιοχή του Δέλτα του ποταμού Pearl είναι έδρα για κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρίες υψηλής τεχνολογίας του κόσμου και έχει, πλέον, εξελιχθεί σε ένα παγκόσμιας εμβέλειας οικοσύστημα ψηφιακής τεχνολογίας και εξελιγμένης παραγωγής. 

    Ο καταλύτης για την αξιοσημείωτη ανάπτυξη της περιοχής "Silicon Δέλτα" είναι η ταχεία υιοθέτηση της τεχνολογίας στην Κίνα. Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της HSBC με τίτλο "Trust in Technology” τo 100% των ερωτώμενων από την ηπειρωτική Κίνα έχουν συσκευή έξυπνου τηλεφώνου, 82% αυτών έχουν χρησιμοποιήσει χρηματοοικονομικά προγράμματα στα κοινωνικά δίκτυα και 43% διαθέτουν συσκευή έξυπνου ηχείου (smart speaker). Δεν προκαλεί εντύπωση ότι, τον Απρίλιο, η διαδικτυακή εταιρεία Tencent με βάση το Shenzhen έγινε η δέκατη μεγαλύτερη εισηγμένη επιχείρηση παγκοσμίως, ακολουθούμενη από τον κολοσσό ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba στην ενδέκατη θέση. 

    Στον Δυτικό κόσμο, οι χρήστες έξυπνων τηλεφώνων έχουν διαφορετικές εφαρμογές- Whatsapp, Amazon, Facebook, Uber και AirBnb –για να εξυπηρετούν τις επιμέρους ανάγκες τους. Στην Κίνα, οι εταιρείες Baidu, Alibaba και Tencent –οι οποίες εν συντομία αποκαλούνται "BAT"– έχουν δημιουργήσει ενιαίες πλατφόρμες που προσφέρουν "καθολική εμπειρία". Ο χρήστης δεν μεταπηδά από τη μια εφαρμογή στην άλλη – σχεδόν ό,τι χρειάζεσαι είναι ενσωματωμένο στην πλατφόρμα. 

    Όταν η εφαρμογή WeChat της Tencent ξεκίνησε πριν από έξι χρόνια, ήταν μια απλή εφαρμογή συνομιλίας. Τώρα, η WeChat προσφέρει, μεταξύ άλλων, υπηρεσίες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, πληρωμών, γνωριμιών, ειδήσεων και ανταλλαγής μηνυμάτων σε περισσότερα από 900 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες. Σκεφτείτε το Snapchat, το Whatsapp, το Skype, το Instagram, το Paypal, το Facebook Live, το Yelp, το Tinder και το Apple Pay "όλα σε ένα". Αντίθετα, οι δυτικοί ανταγωνιστές του WeChat δίνουν στους χρήστες τους σχετικά περιορισμένες εμπειρίες σε μια ενιαία πλατφόρμα.

    Αλλά μην κάνετε το λάθος να συμπεράνετε ότι το WeChat έχει δημιουργήσει μια "βολική" συλλογή υπηρεσιών-απλών αντιγραφών των αντίστοιχων των ανταγωνιστών του. Αντιθέτως, από το ταπεινό τους ξεκίνημα πριν από μόλις δέκα χρόνια, οι Κινέζικες διαδικτυακές εταιρίες έχουν γίνει παγκόσμιες πρωτοπόροι στη δημιουργική σκέψη στον κλάδο της τεχνολογίας. Χρησιμοποιώντας τρεις βασικές εφαρμογές, μπορείτε να πάρετε σχεδόν τα πάντα, να κάνετε σχεδόν οτιδήποτε και να συναντήσετε σχεδόν οποιονδήποτε. Το WeChat μπορεί ακόμη και να σας δώσει έναν χάρτη που δείχνει σε πραγματικό χρόνο πόση κίνηση υπάρχει σε ένα εμπορικό κέντρο πριν καν πάτε εκεί.

    Οι ολοένα και πιο αστικοποιημένοι νέοι της Κίνας, εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα δεκτικοί απέναντι στην ψηφιακή τεχνολογία και την καινοτομία. Σύμφωνα με την έρευνά μας, το 90% των ερωτηθέντων στην Κίνα πιστεύουν ότι η τεχνολογία διευκολύνει τη ζωή τους και το 89% συμφωνεί ότι η πρόοδος στην τεχνολογία θα κάνει τον κόσμο καλύτερο.

    Οι Κινέζοι καταναλωτές είναι, όντως, ενθουσιασμένοι με τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών. Η έρευνα δείχνει ότι 79% των Κινέζων προτιμούν να κάνουν τα περισσότερα πράγματα χρησιμοποιώντας τη νέα τεχνολογία όταν μπορούν. Στην πραγματικότητα οι άνθρωποι στην Κίνα (40%) είναι οι πιο ενθουσιώδεις χρήστες της τεχνολογίας των δακτυλικών αποτυπωμάτων με τους Ινδούς να έρχονται δεύτεροι (31%). Στο άλλο άκρο της κλίμακας, μόνο το 9% των ανθρώπων στη Γαλλία και τη Γερμανία και το 14% των Καναδών χρησιμοποιούν τεχνολογία δακτυλικών αποτυπωμάτων.

    Οι "BAT" και άλλες Κινεζικές τεχνολογικές εταιρείες επενδύουν σε μεγάλο βαθμό στην καινοτομία. Βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της έρευνας σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη, μια τεχνολογία που προβλέπεται να έχει κάποια μέρα τόσο μεγάλη επίδραση στη ζωή μας, όπως είχε παλαιότερα η εφεύρεση του ηλεκτρικού ρεύματος ενώ έχει εφαρμογή σε ποικιλία προϊόντων όπως τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα, τα αυτοκίνητα που οδηγούνται μόνα τους και οι υπηρεσίες πληρωμών.

    Η Κίνα έχει, επίσης, δημιουργήσει την υποδομή που είναι απαραίτητη για τη μετάδοση του μεγάλου όγκου πληροφοριών που παράγονται από τους διαδικτυακούς γίγαντες, που ξεπερνούν κατά πολύ τον αντίστοιχο κάποιων από τις αναπτυγμένες οικονομίες. Τα χωριά στις πιο αγροτικές επαρχίες απολαμβάνουν σύνδεση 4G και ταχύτητες internet μεγαλύτερες από πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Αυτό έχει βελτιώσει σημαντικά την εμπειρία των καταναλωτών που κάνουν διαδικτυακές αγορές, οι οποίες φτάνουν στην πόρτα του πελάτη από αποτελεσματικές εταιρείες παράδοσης μέσα από ένα σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.

    Ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας να είναι το μέγεθος της Κίνας, με τα 1,38 δισεκατομμύρια καταναλωτές, που σημαίνει ότι οι εταιρείες διαδικτύου και τεχνολογίας μπορούν να αναπτύσσονται γρήγορα. Για τις υποσχόμενες νέες εταιρείες, το να προσελκύσουν μία μόνο κατηγορία χρηστών σε αυτήν την απέραντη αγορά φέρνει στα ταμεία κεφάλαια μόνο χάρη στις δυνατότητές τους. 

    Αυτό ακριβώς συμβαίνει στο Δέλτα της περιοχής Pearl. Εμπνευσμένη από το Silicon Valley, η Shenzhen δημιουργεί ένα οικοσύστημα αποτελούμενο από επενδυτές, επιχειρηματικούς επιταχυντές (accelerators) και ανθρώπους που έχουν εργασιακή εμπειρία σε τεχνολογικούς γίγαντες. Το οικοσύστημα αυτό είναι έτοιμο να αναδείξει την επόμενη επιτυχημένη νεοφυή επιχείρηση.

    Όλοι αυτοί οι παράγοντες έχουν δημιουργήσει τις ιδανικές συνθήκες για την καινοτομία που ανατρέπει τις συνήθεις αντιλήψεις. Καθώς οι κινεζικές εταιρείες διαδικτύου επεκτείνονται παγκοσμίως, είτε μέσω εξαγορών (όπως ο Κινέζος ταξιδιωτικός γίγαντας Ctrip που αγοράζει το Skyscanner) είτε οργανικά (η Alipay της Alibaba, που χτίζει ένα παγκόσμιο δίκτυο εμπόρων), φαίνεται ότι η επόμενη γενιά παγκόσμιων διαδικτυακών κολοσσών θα δημιουργηθεί στην Κίνα.

    Αν λοιπόν τα στελέχη της Silicon Valley αντιμετωπίσουν ζήτημα έλλειψης ιδεών, μπορούν πάντα να επισκεφθούν το Silicon Δέλτα της Κίνας και είμαι σίγουρος ότι θα το κάνουν πολλοί τα επόμενα χρόνια. 

    * Ο κ. Montgomery Ho είναι Chief Executive, στην επαρχία Guangdong της Κίνας, HSBC

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ