Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 18-Ιουλ-2017 00:05

    Περί της νομοθετικής "αλώσεως" του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ)

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Πάνου Λαζαράτου

    Κατετέθη στη Βουλή προς ψήφιση εντός της τρέχουσας εβδομάδας, σχέδιο νόμου με τίτλο "Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης και άλλες διατάξεις". Η ανάγνωση του σχεδίου και της σχετικής Αιτιολογικής Εκθέσεως αποκαλύπτουν μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα, νομικώς και πολιτικώς άκρως ενδιαφέροντα, στοιχεία:

    1. Ενώ, σύμφωνα με την υπ’αριθμ.320/2016 Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η σύμβαση μεταξύ Κράτους και ΟΑΣΘ λήγει στις 3.12.2019 κατ’εφαρμογή του άρθρου 8 § 2 Κανονισμού 1370/2007, το Κράτος λύει προώρως στο άρθρο 22 του Σχεδίου Νόμου τη σχετική σύμβαση.

    2. Η Αιτιολογική Έκθεση αγνοεί παντελώς και σκοπίμως την Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Προβαίνει σε μια ιδιόρρυθμη και λαθεμένη ερμηνεία του Κανονισμού, προκειμένου να δικαιολογήσει την νομοθετική λύση υφιστάμενης συμβάσεως, η οποία κατ’αρχήν αντιτίθεται στον θεμελιώδη κανόνα pacta sunt servanda και στο άρθρο 5 § 1 Συντ. 

    3. Κατά την Αιτιολογική Έκθεση το Κράτος μπορεί να ανακαλεί αναθέσεις υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος, εφόσον κρίνει ότι υφίστανται νέες συνθήκες ή και λόγοι υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος. Τούτο είναι απολύτως ανακριβές. Αυτά ισχύουν όταν δεν υφίσταται σύμβαση και μόνο υπό την προϋπόθεση ότι οι λόγοι δημοσίου συμφέροντος είναι απολύτως καταληπτοί και δικαιολογημένοι. Μονομερής λύση της συμβάσεως κατ’αρχήν απαγορεύεται και εν πάση περιπτώσει αποζημιώνεται πλήρως.

    4. Ως λόγοι δημοσίου συμφέροντος που "δικαιολογούν" την νομοθετική λύση της συμβάσεως αναφέρονται αορίστως φαινόμενα κακής διαχειρίσεως πιστοποιούμενα από δύο Εκθέσεις Ελέγχου Μικτού Κλιμακίου Ελέγχου. Ο γράφων αναζήτησε τις εκθέσεις και δεν βρήκε καμία τέτοια πιστοποίηση φαινομένων κακής διαχειρίσεως, παρά μόνο γενικές προτάσεις ενεργειών προς μεταβολή του ισχύοντος ρυθμιστικού πλαισίου de lege ferenda.  

    Αντιθέτως, ο Αντιεισαγγελέας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης με διάταξή του από 10.3.2017 προς τον Εισαγγελέα Εφετών Θεσσαλονίκης διαπιστώνει ότι "η μη καταβολή δεδουλευμένων μισθών για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο 2016 εκ μέρους του ΟΑΣΘ είναι προσωρινή και οφείλεται σε απόλυτη οικονομική αδυναμία του Οργανισμού λόγω μη εξοφλήσεως των συμβατικών υποχρεώσεων που είχε αναλάβει το Ελληνικό Δημόσιο έναντι του Οργανισμού". 

    5. Αν το Κράτος θεωρεί συνεπώς ως κακοδιαχείριση, δυσχέρειες του ΟΑΣΘ, οι οποίες οφείλονται στην εκ μέρους του παράβαση υφιστάμενων υποχρεώσεών του έναντι του Οργανισμού, ο νόμος πάσχει στα θεμέλιά του. Nemo auditur suam turpitudinem allegans (Ουδείς ακούεται επικαλούμενος την δική του παρατυπία). Ο όρος μάλιστα "turpitudo" (=αισχρότητα) έχει τόσο νομική, όσο και ηθική απαξία.

    6. Το Κράτος δεν καταργεί απλώς την υφιστάμενη σύμβαση με τον ΟΑΣΘ, αλλά και τον ίδιο ως νομική οντότητα. Τον εξαγοράζει αναγκαστικώς. Η εξαγορά τελειούται αμέσως δια του νόμου, από την θέση σε ισχύ του οποίου περιέρχεται στο Ελληνικό Δημόσιο το σύνολο των μετοχών του Οργανισμού. Ταυτόχρονα, από την θέση σε ισχύ του νόμου, την Γενική Συνέλευση του ΟΑΣΘ απαρτίζουν στην πραγματικότητα δύο Υπουργοί. Ο Υπουργός Οικονομικών και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

    Μια τέτοια άμεση κρατικοποίηση "σοβιετικού τύπου", θέτει σοβαρά θέματα συμφωνίας με το άρθρο 17 Συντ. και το άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ. Εν τούτοις, το νομοσχέδιο έχει υψώσει κάθε είδους εμπόδια για την δικαστική προστασία των μετόχων, ιδίως σε επίπεδο προσωρινής δικαστικής προστασίας.

    7. Όποιος τολμήσει να "εναντιωθεί" στο περιεχόμενο του νόμου τιμωρείται με ποινές φυλακίσεως, χρηματικές ποινές και στέρηση των πολιτικών του δικαιωμάτων. Άρα η απεργία οδηγεί μάλλον στην φυλακή. Γιατί όχι και η αναζήτηση δικαστικής προστασίας; Αντίθετα, το κράτος θεσπίζει πλήρη ποινική και αστική ασυλία για τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου που θα διορίσουν οι δύο Υπουργοί. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου που θα διορίσει η Κυβέρνηση δεν θα ευθύνονται παρά μόνο για δόλο.

    Έχει και άλλα πολλά όμορφα η νέα "από-ιδιωτικοποίηση". Πάντως, το θεσμικό τοπίο στην διάρκεια της μεταβατικής περιόδου συνυπάρξεως ΟΑΣΘ υπό κρατικό έλεγχο και κρατικής ΑΣΥΘ θα είναι αρκούντως χαώδες, ώστε να καλύψει κάθε είδους επιδιώξεις. Είθε να μην οδηγήσει και σε συγκοινωνιακό χάος στη Θεσσαλονίκη. 

    * Ο κ. Πάνος Λαζαράτος είναι Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    08:04 23/09

    Η αβάσταχτη ελαφρότητα του Παν. Κουρουμπλή

    Η κυβέρνηση τα έκανε θάλασσα (επιεικώς...) με το ναυάγιο του "Αγία Ζώνη". Γιατί ο αρμόδιος υπουργός Παν. Κουρουμπλής έκοβε βόλτες στο Λονδίνο όταν βυθίστηκε το πλοίο και δεν βρήκε λόγο να επιστρέψει...

    00:22 22/09

    Ο ταλαντούχος κ. Υπουργός

    Ο ταλαντούχος κ. Υπουργός κατάφερε να επιτύχει το σχεδόν ακατόρθωτο: να ρίξει ακόμα παρακάτω το επίπεδο της πλέον ανίκανης εκλεγμένης κυβέρνησης των τελευταίων σχεδόν δυο αιώνων. Και κάνει αστειάκια...

    00:09 22/09

    Χρήση ταμειακών διαθεσίμων για ενίσχυση ρευστότητας, όχι κατάχρηση για "ασφυξία" της οικονομίας

    Η κεντρική διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης είναι, καταρχήν, επιθυμητή. Πρέπει όμως να γίνεται λελογισμένα, όταν κρίνεται απαραίτητο, λαμβάνοντας υπόψη τις...

    00:05 20/09

    Ανάπτυξη για Όλους

    Οι Έλληνες αξίζουμε καλύτερα, είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην 82η ΔΕΘ. Και έθεσε τρεις απλές προτεραιότητες για να πετύχουμε "Ανάπτυξη για Όλους": Να δημιουργήσουμε πολλές νέες δουλειές μέσα από μια...

    00:05 19/09

    Πώς θα επιτύχουμε επιτάχυνση των επενδύσεων

    Ο κ. Τσίπρας μιλάει συνεχώς για επενδύσεις. Η αύξηση των επενδύσεων περνά όμως μέσα από πιστοληπτικές αναβαθμίσεις και μείωση του κόστους δανεισμού μας. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία διότι το κόστος...

    00:05 19/09

    Η μοναδική οδός για βιώσιμη αύξηση της απασχόλησης

    Σύμφωνα με την οικονομική ορθοδοξία (και ακόμη περισσότερο την οικονομική ορθοδοξία που επικρατεί στην χώρα μας), η μείωση της ανεργίας δεν μπορεί παρά να είναι αντίρροπη με την πορεία του ΑΕΠ. Όταν...

    00:05 18/09

    The best social program is a job

    Κατά την προεκλογική του καμπάνια για την προεδρία των ΗΠΑ το 1980, ο Ρόναλντ Ρέηγκαν είπε "I happen to think that the best social program is a job" δηλαδή "Πιστεύω ότι το καλύτερο κοινωνικό...

    11:56 16/09

    Να σώσουμε ό,τι σώζεται

    Επενδύσεις και περιβάλλον – οι δύο άξονες στους οποίους βασίστηκε το νέο look του κ. Τσίπρα κατέρρευσαν σε λιγότερο από ένα 24ωρο από τις εξαγγελίες του. Αναμενόμενο. Στο θέατρο ξέρουμε ότι η...

    08:25 16/09

    Σφραγίστε τα σύνορα με κάθε τρόπο και μέσο...

    Το πρόβλημα που έπρεπε να λύσουν οι εγκέφαλοι του ISIS ήταν ο τρόπος εισόδου των φανατικών στην Ευρώπη, χωρίς κίνδυνο σύλληψης. Τη λύση τούς την έδωσε... χωρίς δεύτερη σκέψη η Ελλάδα του Αλέξη, της...

    07:55 16/09

    Δεν φταίει μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ. Φταίνε και τα μυαλά μας...

    Αυτή είναι η κυρίαρχη αντίληψη στην Ελλάδα. Ένα πτυχίο που θα ανοίξει την πόρτα του διορισμού στο Δημόσιο. Η ιδέα να αποκτήσει κάποιος προσόντα για να πετύχει στην ελεύθερη οικονομία, είναι μια άποψη ...

    00:04 15/09

    Το Όσκαρ πολιτικού ψέματος στον Αλέξη Τσίπρα

    Αν υπήρχε Όσκαρ καλύτερου πολιτικού ψέματος, αυτό θα έπρεπε να το πάρει, χωρίς μάλιστα τη διαδικασία ψηφοφορίας, ο Αλέξης Τσίπρας. Ο πρωθυπουργός με τα όσα είπε ή καλύτερα με τα όσα δεν είπε στη ΔΕΘ, ...

    00:08 13/09

    Μπορεί ο ιμάμης να κάνει λειτουργία;

    Με την ομιλία του στη Θεσσαλονίκη ο κ. Τσίπρας ουσιαστικά παραδέχτηκε ότι τόσα χρόνια πουλούσε πολιτικές σαπουνόφουσκες με μεγάλο κόστος για τη χώρα. Βάζοντας τρικλοποδιές σε σημαντικές επενδύσεις...

    00:05 12/09

    Διώχνοντας τις επενδύσεις

    Οι επενδύσεις απαιτούν καθαρούς κανόνες, συνέπεια και τήρηση χρονοδιαγραμμάτων και από τους επενδυτές και από την Ελληνική Πολιτεία. Η Κυβερνητική άποψη ότι οι υπηρεσίες κάνουν ότι νομίζουν - σαν να...