Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 19-Ιαν-2018 14:08

    Societe Generale: Καλύτερο για την Ελλάδα και τις ελληνικές τράπεζες ένα light μνημόνιο

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Societe Generale: Καλύτερο για την Ελλάδα και τις ελληνικές τράπεζες ένα light μνημόνιο

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 15:38

    Το 2018 αναμένεται να αποδειχθεί ένα έτος - ορόσημο για την Ελλάδα, αναφέρει η Societe Generale σε νέα έκθεσή της. Η τρίτη αξιολόγηση του προγράμματος θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα επιτρέποντας την εκταμίευση περισσότερων κεφαλαίων διάσωσης, ενώ το τρίτο πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με επιτυχία τον προσεχή Αύγουστο.

    Επιπλέον, χάρη στη βελτίωση των οικονομικών και δημοσιονομικών επιδόσεων, η Ελλάδα θα μπορέσει να εκδώσει νέο ομόλογο τις προσεχείς εβδομάδες. Αυτό θα θεωρηθεί ως σήμα για τις αγορές και τους οίκους αξιολόγησης, καθώς οι ανάγκες της χώρας για μετρητά κατά τα επόμενα τρία χρόνια θα είναι περιορισμένες.

    Ωστόσο, ένα (ελαφρύ) οικονομικό πρόγραμμα (αν και σήμερα η ελληνική κυβέρνηση εμφανίζεται αντίθετη σε κάτι τέτοιο) θα είναι πιθανότατα απαραίτητο για να επιτρέψει στις ελληνικές τράπεζες να διατηρήσουν την πρόσβασή τους στη χρηματοδότηση της ΕΚΤ. Το πιο σημαντικό είναι ότι όσο το Eurogroup παραμένει απρόθυμο να προσφέρει σημαντική ελάφρυνση του χρέους στην Ελλάδα, η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους θα παραμείνει ένα μακροπρόθεσμο ανεπίλυτο ζήτημα, τονίζει η SocGen.

    Ακόμα σε πρόγραμμα - αν και ένα light

    Τα σημαντικά και τελικά μέτρα ελάφρυνσης του χρέους είναι ο καλύτερος τρόπος για να προβούν οι οίκοι αξιολόγησης σε ουσιαστική αναβάθμιση της Ελλάδας από την κατηγορία μη επενδύσιμων χωρών. Όσο παραμένουν τα ελληνικά ομόλογα κάτω του επενδυτικού βαθμού, δεν είναι επιλέξιμα ως collateral στις πράξεις αναχρηματοδότησης της ΕΚΤ (ή το QE), εκτός εάν η ΕΚΤ εφαρμόσει waiver σε αυτή την απαίτηση. Σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΚΤ, ένα τέτοιο waiver μπορεί να εφαρμοστεί μόλις μια χώρα που βρίσκεται σε πρόγραμμα οικονομικής βοήθειας, θεωρηθεί ότι πληροί αξιόπιστα τις απαιτήσεις που οδηγούν σε θετικό αποτέλεσμα μιας αξιολόγησης.

    Έτσι, προκειμένου να διατηρηθεί η πρόσβαση στη χρηματοδότηση της ΕΚΤ, η Ελλάδα θα πρέπει να παραμείνει σε ένα οικονομικό πρόγραμμα για τα επόμενα χρόνια (παρά την αντίθεση της κυβέρνησης), όχι σε ένα πλήρες πρόγραμμα, αλλά σε μια προληπτική πιστωτική γραμμή. Αυτό θα επιτρέψει στην ελληνική κυβέρνηση να επιδιώξει περιορισμένη επιστροφή στην αγορά, διατηρώντας παράλληλα την "ελαφρά" επιτήρηση.

    Η SocGen ωστόσο δεν μπορεί να αποκλείσει εντελώς την προοπτική η ελληνική κυβέρνηση να διατηρήσει το στόχο της να μην ζητήσει μια τέτοια προληπτική πιστωτική γραμμή. Όμως, αυτό θα έθετε αδικαιολόγητες και περιττές πιέσεις στις ελληνικές τράπεζες και θα μπορούσε τελικά να αποδειχθεί αντιπαραγωγική διαδικασία, προσθέτοντας πίεση στο σύστημα, εκτός εάν οι ΕΕ / ΕΚΤ βρουν έναν τρόπο να αλλάξουν τους κανόνες. Αλλά καθώς κάτι τέτοιο δεν φαίνεται πολύ πιθανό, αφού η ΕΚΤ δεν θα είναι πρόθυμη να αλλάξει τους κανόνες που εφαρμόστηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης μόνο για να ικανοποιήσει το μεταβαλλόμενο περιβάλλον σε μια χώρα.

    Θετική η ροή ειδήσεων βραχυπρόθεσμα

    Ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2017 σηματοδοτήθηκε από μια ακόμη περίοδο έντασης με το Eurogroup και το ΔΝΤ, η ροή των ειδήσεων από τον Ιούνιο μέχρι σήμερα είναι ευνοϊκή:

    • Υπάρχει πρόοδος στην επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος του ESM: η δεύτερη αξιολόγηση ολοκληρώθηκε στα τέλη Ιουνίου, επιτρέποντας την εκταμίευση 8,5 δισ. ευρώ για την αποπληρωμή της ΕΚΤ, του ΔΝΤ και των ιδιωτών επενδυτών. Η τρίτη αξιολόγηση ήταν σύντομη και θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα. Συνολικά, η Ελλάδα οδεύει στο να τελειώσει με επιτυχία το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018, σε αντίθεση με τα προηγούμενα δύο προγράμματα.

    • Η οικονομική ανάκαμψη είναι ισχυρή: μετά την ανάπτυξη κατά 1,3% το 2017, η ελληνική οικονομία ενδέχεται να υπεραποδώσει της ευρωζώνης φέτος, με αύξηση του ΑΕΠ της τάξης του 2,4% (έναντι 2,1% της ευρωζώνης). Το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε κατά περισσότερο από 3% από τις αρχές του 2017, φθάνοντας στο 20,2% το τρίτο τρίμηνο (από το υψηλό 27,8% το 2014).

    • Οι δημοσιονομικοί στόχοι υπεραποδίδουν: σε αυτό το πλαίσιο και χάρη στις δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις που εφαρμόστηκαν την τελευταία δεκαετία, η Ελλάδα πιθανότατα είχε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2,4% του ΑΕΠ το 2017, σε σύγκριση με το στόχο του 1,75%. Επιπλέον, χάρη στους ευνοϊκούς όρους επιτοκίων από τον ESM / EFSF, και στην οικονομική ανάκαμψη, η δυναμική του ελληνικού χρέους δεν είναι πλέον αρνητική, επομένως το χρέος θα πρέπει να αρχίσει να συρρικνώνεται).

    Όπως τονίζει η SocGen, τα πράγματα φαίνονται πιο θετικά όσον αφορά την θέση ρευστότητας της Ελλάδας αν και κυρίως βραχυπρόθεσμα. Πρώτον, η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει καμία μεγάλη αποπληρωμή του χρέους έως τα μέσα του 2019. Επιπλέον, το Eurogroup μπορεί να αποφασίσει (όπως προτάθηκε πρόσφατα) να χρησιμοποιήσει τουλάχιστον ένα μέρος του υπολοίπου του προγράμματος του ESM (40,2 δισ. ευρώ από τα 86 δισ. ευρώ συνολικά) ως cash buffer για την αποπληρωμή του χρέους και των δανείων τα επόμενα χρόνια. Εάν το Eurogroup δώσει το ένα τρίτο αυτών των κεφαλαίων (15 δισ.), αυτό θα καλύψει τις περισσότερες κεφαλαιακές ανάγκες για τα επόμενα τρία χρόνια, εάν το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφωθεί στο 3,5% του ΑΕΠ έως τα τέλη του 2020.

    ... αλλά το θέμα της βιωσιμότητας του χρέους δεν λύνεται

    Η μεσοπρόθεσμη κατάσταση παραμένει προβληματική για την Ελλάδα, τονίζει η SocGen. Τα μέτρα βραχυπρόθεσμης ελάφρυνσης του χρέους εφαρμόστηκαν πρόσφατα από τον ESM, και το Eurogroup συμφώνησε τον Ιούνιο ότι τα νέα μέτρα θα εφαρμοστούν μόλις ολοκληρωθεί το πρόγραμμα και αν χρειαστεί..

    Ωστόσο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Societe Generale, ακόμη και αν ληφθούν υπόψη όλα αυτά τα μέτρα, η ετήσια ανάγκη χρηματοδότησης (GFN) της Ελλάδας είναι απίθανο να μειωθεί για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.

    Έτσι, η Societe Generale συνεχίζει να θεωρεί το ελληνικό χρέος ως μη βιώσιμο και για να επιτραπεί μια βιώσιμη επιστροφή στην αγορά, τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους θα πρέπει να υπερβαίνουν τα όσα έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής.

    Όπως σημειώνει, τα μέτρα που θέλει το ΔΝΤ (περίοδος χάριτος για τα τρία προγράμματα διάσωσης μέχρι το 2040, σταθερά επιτόκια με 1,5% μέχρι το 2040 και παράταση των δανείων μέχρι το 2080) θα κάνουν τη διαφορά. Οι συζητήσεις αναμένεται να ξεκινήσουν μόλις ολοκληρωθεί η τρίτη αξιολόγηση, δηλαδή τον Φεβρουάριο, και οι αποφάσεις θα ληφθούν προς το τέλος του προγράμματος, μαζί με τις εαρινές συναντήσεις του ΔΝΤ (20-22 Απριλίου) να αποδεικνύονται σημαντική στιγμή στις διαπραγματεύσεις.

    Κατά την άποψη της SocGen είναι απίθανο να προσφερθεί στην Ελλάδα το είδος της ελάφρυνσης του χρέους που θέλει το ΔΝΤ, δεδομένης της έντονης απροθυμίας των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ. Η πρόσφατη θετική ροή ειδήσεων ενισχύει περαιτέρω αυτή την άποψη, καθώς μειώνει την πίεση και τα κίνητρα ακόμη και για την ελληνική κυβέρνηση να διεκδικήσει μεγάλη ελάφρυνση του χρέους.

    Έκδοση ομολόγου σύντομα

    Η ελληνική κυβέρνηση και ο ΟΔΔΗΧ έχουν εκφράσει την πρόθεσή τους να δανειστούν από την αγορά με τρεις εκδόσεις το 2018. Οι αρχές βλέπουν την υποστήριξη των επενδυτών ως τρόπο για την εκκίνηση των αναβαθμίσεων της ελληνικής οικονομίας, όπως έγινε με την Πορτογαλία και την Κύπρο.

    Η Ελλάδα θέλει να δημιουργήσει ένα ταμειακό απόθεμα ύψους έως 19 δισ. ευρώ για να καλυφθούν οι αποπληρωμές χρέους για ενάμιση έτος, επιτρέποντας την "καθαρή" έξοδο από τα προγράμματα, χωρίς προληπτική πιστωτική γραμμή.

    Αυτό το ενδιαφέρον για την έκδοση προκαλεί έκπληξη, σύμφωνα με την SocGen, καθώς δεν υπάρχει λόγος για την Ελλάδα να το κάνει αυτό. Επιπλέον, η νέα έκδοση θα είναι ακριβή σε σχέση με τον σημερινό δανεισμό από τον ESM.

    Με τη δημιουργία του αποθέματος μετρητών ύψους 19 δισ. ευρώ, ο ΟΔΔΗΧ προγραμματίζει τρεις νέες εκδόσεις ομολόγων μέχρι τον Αύγουστο, για συνολικό ποσό 9 δισ. ευρώ τουλάχιστον. Η πρώτη έκδοση με ένα 7ετές ομόλογο είναι πολύ πιθανό να προχωρήσει σύντομα. Τα τμήματα της καμπύλης όπου υπάρχουν εκκρεμείς λήξεις ομολόγων είναι τα έτη 2020, 2024, 2025, 2026 και 2027. Μετά το 2025, εάν οι επόμενες δύο εκδόσεις ήταν για το 2020 και το 2024, τότε η σταθμισμένη μέση απόδοση των τριών εκδόσεων για το 2018 με τρέχουσες μέσες τιμές θα μπορούσε να είναι στην περιοχή του 2,6%, ή πάνω από 150 μ.β. πάνω από τη χρηματοδότηση του ESM. "Γιατί λοιπόν να πληρώσει η Ελλάδα αυτό το εξτρά ποσό;", αναρωτιέται η SocGen.

    Οι ελληνικές αρχές αναμένουν ότι οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων θα υποχωρήσουν ακόμη χαμηλότερα, καθώς το πρόγραμμα έκδοσης προχωρά και επιστρέφει η εμπιστοσύνη. Υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα έχει εφαρμόσει ισχυρές μεταρρυθμίσεις και πρέπει να ανταμειφθεί γι 'αυτές από τους οίκους αξιολόγησης.

    Υπάρχει κάποια λογική σε αυτό το σχέδιο, αλλά είναι φιλόδοξη. Για να μπορέσει το σχέδιο αυτό να λειτουργήσει, η Ελλάδα δεν αρκεί να κάνει αυτό που πρέπει, αλλά η ευρωπαϊκή ανάπτυξη θα πρέπει επίσης να παραμείνει ισχυρή και οι παγκόσμιες αγορές να είναι risk-on.

    Ελευθερία Κούρταλη

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ