Αποθήκευση
Εγγραφή          Υπενθύμιση κωδικού
Σύμβολο go
        Τζίρος  εκ. €

Οι πληγές του φορολογικού συστήματος

Εκτύπωση σελίδας
Αποθήκευση σελίδας
Αποστολή με e-mail
Προσθήκη στο αρχείο
Μέγεθος κειμένου

Του Χαράλαμπου Νικολακόπουλου

Όταν οι αστοί είναι έμποροι και όχι παραγωγοί λίγο ενδιαφέρονται για τα έργα υποδομής και τον εκσυγχρονισμό της παραγωγικής διαδικασίας. Όταν οι επιχειρηματίες διατηρούν τα κεφάλαιά τους στο εξωτερικό, σίγουρα δεν ρισκάρουν στον τόπο πλουτισμού τους.

Όταν στην χώρα κυριαρχεί η μικρή και μεσαία εμπορική ή παραγωγική εταιρεία, το επιχειρείν υπάρχει για την διασφάλιση της απασχόλησης (των μικρών ανεξάρτητων εμπόρων) και όχι ως δυναμική παραγωγική βάση. Άρα, δια της μειωμένης φορολογίας (φοροδιαφυγή) επιδοτείται η απασχόληση.

Όταν ο πολιτικός λόγος των κομμάτων εξουσίας στηρίζεται στις πελατειακές σχέσεις, είναι αναμενόμενο ότι η πολυπληθής ομάδα των ελευθέρων επαγγελματιών βάζει τους όρους. Ακόμη και της φοροαποφυγής. Θυμίζω ότι πολλοί οικονομολόγοι, κυρίως της σχολής του Σικάγου, έχουν από τη δεκαετία του 1980 εισηγηθεί άμεσα δραστικά μέτρα κατά των συνταξιούχων γιατί, διαφορετικά, ενόσω αυξάνεται ο πληθυσμός των δικαιούχων παροχής από το κοινωνικό-ασφαλιστικό σύστημα λόγω αύξησης του προσδοκίμου ζωής, τόσο δυσκολεύουν οι πολιτικές αποφάσεις. Μήπως το ίδιο δεν γίνεται εδώ με το 1 εκ. των ελευθέρων επαγγελματιών...

Δεν χωρά καμιά αμφιβολία ότι χωρίς βελτίωση των φορολογικών εσόδων ούτε στο ευρώ μπορούμε να παραμείνουμε ούτε τα στοιχειώδη κοινωνικά δικαιώματα μπορούμε να διασφαλίσουμε.

Όμως, και πάλι οι κοινές διαπιστώσεις ,μένουν εδώ γιατί δεν δίνουμε όλοι το ίδιο περιεχόμενο στην βελτίωση των φορολογικών εσόδων.

1. Οι εφοπλιστές κινούνται στα διεθνή ύδατα, καίτοι ωφεληθήκαν πλειστάκις από την μάνα πατρίδα. Είτε με σκανδαλώδεις φοροαπαλλαγές είτε με τα Liberties.

2. Οι επιχειρηματίες διεκδικούν και άλλες φόρο-ελαφρύνσεις προκειμένου να γίνουν ανταγωνιστικοί καίτοι υστερούν στον παραγωγικό-τεχνολογικό εκσυγχρονισμό.

3. Οι επιδοτούμενοι αγρότες με τα πολλά εκτάρια θεωρούν τους εαυτούς τους Ακρίτες και κρίκους της περιφερειακής συγκρότησης της χώρας και έτσι αυτοεξαιρούνται του φόρου.

4. Οι βίαια πληττόμενοι από την κρίση έμποροι μεταβιβάζουν το κόστος της ύφεσης στις εφορίες.

5. Το πολιτικό σύστημα συναλλάσσεται ασύστολα με την νομοθετική εξουσία γύρω από τις φοροαπαλλαγές.

6. Οι υπηρεσίες μας, με προβληματική μηχανοργάνωση, με έλλειψη προσωπικού από τις δραματικές μειώσεις του, από τις εφεδρείες –απολύσεις, με μη ορθολογικές διαρθρώσεις – ανα διαρθρώσεις, με μη αξιοκρατική διαχείριση του προσωπικού, με ανυπαρξία κεντρικού σχεδιασμού – προγραμματισμού, με σκόπιμη απαξίωση για να εκχωρηθεί ο έλεγχος η βεβαίωση και η είσπραξη στους ιδιώτες, καθιστώντας τες κέντρα κοινωνικής έντασης και εκτόνωσης για τη δυσβάσταχτη φορολογία, με παντελή έλλειψη ασφάλειας κτιρίων και προσωπικού λόγω περικοπής των δαπανών και τέλος με εξαθλιωμένους μισθολογικά τους υπαλλήλους του Υπουργείου Οικονομικών. Ας ενημερωθεί κάθε αρμόδιος φορέας σε Εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο ότι υπάλληλοι πτυχιούχοι και με μεταπτυχιακά, αμείβονται πλέον με 680 ευρώ. Είναι μεταξύ αυτών που καλούνται να ανταποκριθούν στο έργο των  δημοσιονομικών αναγκών της πολιτείας για:

- πάταξη της φοροδιαφυγής, του λαθρεμπορίου και σύνταξης και εκτέλεσης πλεονασματικών προϋπολογισμών. 
 Αδιαμφισβήτητα απαιτείται ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο. Αλλά, προς τούτο πρέπει να προηγηθεί μια εθνική συμφωνία επί ορισμένων αρχών:

- Η χώρα να παραμείνει με κάθε παραγωγικό, πρόσκαιρα, τίμημα στο ευρώ. Εάν αυτό δεν είναι δεδομένο, αμφισβητείται το τραπεζικό σύστημα, τα κεφάλαια φεύγουν στο εξωτερικό, υπάρχει γενικευμένη απο-επένδυση, η φοροδιαφυγή εκτινάσσεται στα ύψη, το κοινωνικό κράτος καταρρέει και οι άρπαγες περιμένουν την υποτίμηση (του εθνικού νομίσματος) ώστε να επιδράμουν ως τοκογλύφοι και αετονύχηδες.

- Η σχέση μεταξύ έμμεσων και άμεσων φόρων να επανέλθει στα ευρωπαϊκά επίπεδα.

- Οι έχοντες και κατέχοντες να αναλάβουν μέρος του κόστους κοινωνικής συνοχής καθώς θα αναγνωρίσουν την ωφέλεια που θα έχουν εξ αυτού του λόγου.

- Οι φορολογικοί (κρατικοί) πόροι θα διαχειρίζονται με διαφάνεια και δεν θα αποτελούν αντικείμενο κομματικής διαπάλης ή, και, αθέμιτου πλουτισμού.

- Να καταργηθεί η φοροαποφυγή. Οποιαδήποτε αναπτυξιακή στήριξη-βοήθεια να έχει την μορφή ενίσχυσης μετά τη φορολόγηση.

- Η φοροδιαφυγή να γίνει ιδιώνυμο αδίκημα.

- Να αναπτυχθούν οι εθνικοί λογαριασμοί έτσι ώστε να υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλάνο δράσης επί δεδομένων στοιχείων.

- Να επιμεριστεί για τα επόμενα 20 έτη (διάρκεια προσαρμογής) το δημοσιονομικό κόστος και να κατανεμηθεί σε κάθε χρόνο αλλά, και μεταξύ των μισθωτών, των επιχειρηματιών, των έμμεσων και άμεσων φόρων κ.λπ.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο μπορούν να υπάρξουν συγκλίσεις επί κλιμάκων, ποσοστών και επιβαρύνσεων με ένα σαφή στόχο που θα είναι η παραμονή της χώρας στο ευρώ. 

Στην πρόσφατη φορολογική ιστορία (2005-2009) είχαμε χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές στο κεφάλαιο και ποσοστό μεγέθυνσης μεγάλο (4%-4,5%) αλλά, παρά ταύτα, ούτε ανάπτυξη είχαμε (έλλειμμα ισοζυγίου εξωτερικών πληρωμών κοντά στο 15% την περίοδο 2007-9) ούτε φορολογικά έσοδα ικανά να καλύψουν τα ελλείμματα.  Αντίθετα, αυτή η πολιτική αποδείχτηκε άφρονα και επιδείνωσε τα δημοσιονομικά προβλήματα.

΄Ετσι θα επιδιώξουμε την παραγωγική –και με εξαγωγικό προσανατολισμό-ανάπτυξη της χώρας. Έχουμε ήδη προτείνει τη συγκρότηση μόνιμης Εθνικής Επιτροπής διαλόγου για το φορολογικό σύστημα και η πρότασή μας έγινε αποδεκτή από τους κοινωνικούς εταίρους και τους παραγωγικούς φορείς της χώρας. 

Ιδού η ευκαιρία και πεδίον δόξης λαμπρόν για την νέα κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο. Για να μην  πάνε χαμένες για άλλη μια φορά οι θυσίες των Ελλήνων.

* Ο κ. Χαράλαμπος Νικολακόπουλος είναι πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΠΟΕ- ΔΟΥ)

Ακολουθήστε το Capital.gr στα Social Media
Σχολιάστε το άρθρο 
Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον:
LINKS ΧΟΡΗΓΩΝ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

  στό    Αναζήτηση
Δημοφιλέστερα σήμερα
Περισσότερα σχόλια